Al een paar jaar ben ik bezig met de ontwikkeling
van een "zwarte doos" voor de operatiekamer. Bedoeld om fouten
grondig te kunnen analyseren en verbeteringen door te voeren, net als de zwarte
doos in het vliegtuig. Met 1200 vermijdbare doden per jaar in Nederland geen
overbodige luxe. Een moeizaam proces omdat praten over fouten in de medische
wereld moeilijk is. Fouten in de operatiekamer leiden tot groot menselijk leed
en niemand draagt daarvoor graag expliciet de verantwoordelijkheid. In de
woorden van Multatuli: "We nemen het anderen meer kwalijk dat ze onze
fouten kennen, dan onszelf dat wij daaraan mank gaan". Het maakt dat ik
diep respect heb voor de arts die me vertelde dat ze de diagnose
hersenvliesontsteking gemist had bij een klein kind die daaraan overleden is.
Ouders uitleggen dat hun dochter overleden is door haar fout.
Dit jaar ben ik samen met een ziekenhuis veel
tijd en energie gaan steken in deze ontwikkeling. Meermaals heb ik operaties
geobserveerd en als medische buitenstaander feedback gegeven op de veiligheid
van processen. We hebben een eerste pilot gedaan met de "zwarte doos"
en 3 operaties vastgelegd en geanalyseerd.
14
November 2013 mocht ik een presentatie geven op een conferentie bij dat
ziekenhuis voor 250 mensen, waaronder veel chirurgen van over de hele wereld,
over het belang van veiligheidsdenken. De lessen die er geleerd kunnen worden
van de luchtvaart. Het belang van open praten over fouten en van elkaar leren,
ongeacht de menselijke consequenties die jouw fout heeft gehad. Dat patiƫnten
fouten kunnen vergeven en vooral willen zien dat er van die fouten wordt
geleerd.
In januari startte de tweede pilot met
40 operaties. We praten over hoe de cultuur te veranderen en door meer
transparantie het ziekenhuis veiliger te maken. Door te beseffen dat fouten
maken menselijk is maar dat van die fouten niet leren onvergeeflijk is.
Martijn Kriens
Martijn Kriens
Geen opmerkingen:
Een reactie posten