Respect voor dieren

maandag 7 augustus 2017

PROF.DR.IR. HENK JOCHEMSEN

Henk Jochemsen staat voor “Christelijke Oriëntatie in medisch-ethische onderwerpen". Ik ken hem nog uit de tijd van het biotechnologiedebat over m.n. genetische manipulatie. Ik dacht toen dat het een fatsoenlijke man was, maar ik heb me vergist.

Naar aanleiding van een nieuwe techniek die probeert ziekten al in het embryo te voorkomen komt hij, als volleerd filosoof-ethicus, met de te verwachten mitsen en maren. Hij wil enerzijds niet de indruk maken achter te lopen, anderzijds kan hij zijn ware, orthodox-christelijke aard niet verbergen. Dat zou tot daaraan toe ware het niet dat hij het volgende alternatief voorstelt:

“Men kan nu synthetische embryo-achtige structuren doen groeien die geen embryo zijn en zich niet tot een kind kunnen ontwikkelen.  Die zou je kunnen gebruiken. Of DIERLIJKE EMBRYO’S VAN PRIMATEN, die sterk lijken op embryo’s van mensen.”   

Ned.Dagblad 3/8/17

2 opmerkingen:

  1. Vreselijk zoals sommige gelovigen menen te mogen omgaan met hun niet-menselijke medeschepselen. Als christen voel ik plaatsvervangende schaamte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enge man met enge ideeën. Alsof een dier een ding is. Walgelijk!!


    BeantwoordenVerwijderen