Respect voor dieren

zondag 3 februari 2019

MUZIKALITEIT


Er is een man in dit land die zich druk maakt over muzikaliteit, zonder dat hijzelf een noot kan lezen of spelen. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. De naam is Henkjan Honing. Geloof het of niet: hij heeft het ermee tot professor geschopt. 

Dat is te wijten aan zijn belangstelling voor het misbruik van dieren. Type Frans de Waal, zeg maar. Waar Frans zich beperkt tot apen, reist Henkjan de hele wereld over op zoek naar laboratoria waar dieren opgesloten en mishandeld worden. Hij probeert die mensen dan zover te krijgen dat ze proeven met hun dieren doen in het kader van 'muzikaliteit'. Dus de vraagstelling is: zijn dieren muzikaal?

Ik heb me door zijn boekje heengeworsteld. Het gaat van Mexico tot Japan, en vandaar tot Californiƫ. En niet vergeten: de vogelkolonie in een lab van de Leidse universiteit, alwaar 121 vogels in kooien. Om proeven mee te doen.
Overigens gaat het niet alleen om vogels (zoals zebravinken) maar ook om resusapen, chimpansees, zeeleeuwen, koikarpers, enz.


EĆ©n aspect uit het boekje blijft me bij. Dat is de vraag die zelfs opkomt bij een man als HjH.: hoe netjes is het om hiervoor dieren te misbruiken? Welnu, zoals te verwachten is hij hier kort over. Als volgt.
“Toch was er nog iets wat me dwarszat. Kon dat wel, onvrijwillig testen op apen?
Ik gebruikte de eerste dagen in het Mexicaanse lab om daar voor mezelf een antwoord op te vinden en de knoop door te hakken.”


Henkjan maakt dus een afspraak in Mexico en als hij daar is, vraagt hij zich af of het wel o.k. is. Tja.
Het antwoord gaat zo, het kan in 1 zin: “Maar na enkele dagen in het Mexicaanse lab is het me duidelijk dat de resusapen hier meer aandacht en verzorging krijgen dan een koe, varken of kip in de bio-industrie.”

Een redenering in de trant van 'het kan erger'. 
En dat was dan de ethiek van Henkjan Honing. Iemand die zo redeneert kan benoemd worden tot professor. En krijgt ook nog belastinggeld uitgekeerd door NWO.

Bron: Henkjan Honing, Aap slaat maat (2018)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten