Respect voor dieren

zondag 11 augustus 2013

Plaspillen (ingezonden)

Laat ik beginnen met het statement dat medicijnen helemaal geen medicijnen zijn en geneesmiddelen geen geneesmiddelen. De beide benamingen suggereren dat je, als je ze gebruikt daardoor beter, gezond wordt. Daarom is er ook een wet gemaakt om vast te stellen wat medicijnen zijn: "een geneesmiddel hoeft niet altijd te genezen, en omvat bijvoorbeeld ook diagnosemiddelen en middelen die  preventief (profylactisch) worden ingezet" volgens Wikipedia.
Volgens mij is er maar één soort echte geneesmiddelen en dat zijn anti-biotica. Zij zorgen er voor dat de ontstekingshaard verdwijnt. Alle andere zogenaamde medicijnen onderdrukken alleen het symptoom, bij plaspillen de te hoge bloeddruk. Maar als je je pillen niet meer inneemt heb je nog steeds hoge bloeddruk.
Ook de preventieve werking van geneesmiddelen is zeer beperkt en onderhevig aan kritiek. Zo blijkt dat als je een grote groep van gezonde personen direct in contact brengt met een virus door dit op het neusslijmvlies aan te brengen, slechts 12% van de mensen ziek wordt. Bij de anderen slaat het virus niet aan. Wie zorgt er dan voor de preventie? Inderdaad, ons immuunsysteem.
 
Laten we terug gaan naar de plaspil. Die helpt dus om je bloeddruk tijdelijk te verlagen. Maar je betaalt daarvoor een hoge prijs. De bijwerking van deze medicijnen, die verre van volmaakt zijn, is namelijk enorm. Ik heb zelf een tijdje die troep geslikt omdat mijn bloeddruk aan de hoge kant was. Van die pillen werd ik pas echt zwartgallig, duizelig en initiatiefloos. Ik ben er dus heel gauw mee gestopt. Ivan Wolffers heeft al vele jaren boeken samengesteld waarin de bijwerking van vrijwel alle medicijnen zijn vermeld, vaak uitgebreider dan de bijsluiter.
De aanleiding dat ik nu over plaspillen schrijf zijn de klachten van mijn schoonmoeder (geb.1935).  Ook zij heeft een keer last gehad van hoge bloeddruk volgens haar huisarts. Dat was een paar jaar geleden toen haar man ernstig ziek was. Toch werden er meteen plaspillen voorgeschreven in combinatie met een bètablokker. Zij krijgt 3 soorten pillen.  Het gaat om Indapamide; Bisoprolol; Losartankalium. Eigenlijk zou ze er meer moeten hebben, namelijk tegen de bijwerking van de medicijnen!
Zij laat regelmatig haar bloeddruk controleren en ze vertelde dat die al een hele tijd eigenlijk veel te laag is. Maar de dokter zegt dat zij haar medicijnen moet blijven slikken, anders stijgt haar bloeddruk weer tot onacceptabele waarden. En dat doet zo'n vrouw dus braaf, want meneer de dokter zegt het. En zo gaat het miljoenen. Het schijnt dat 25% van de volwassen bevolking last heeft van hypertensie, dat zijn ca. 3 miljoen mensen. Als dat geen kassa is voor de farmaceutische industrie. En de apotheek schrijft ook nog op het etiket: "stipt volgens dit voorschrift gebruiken".
 

 

2 opmerkingen:

  1. Ik ken twee hartpatiënten met een te hoge bloeddruk die plaspillen moeten gebruiken. Mede dankzij deze medicatie zijn ze nog in leven. Als ex-kankerpatiënte heb ik het niet alleen aan een operatie, maar ook aan cytostatica te danken dat ik nog leef. Overigens ben ik eveneens tegen medicijngebruik als dit niet strikt noodzakelijk is. Met voedingssupplementen moet je ook voorzichtig zijn. Het is beter om alle nodige stoffen uit de voeding zelf te halen. Veganisten dienen wel een vit. B12-supplement in te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat de schrijver/schrijfster van het ingezonden stuk ook bedenken dat aidspatiënten die in de jaren tachtig vrijwel allemaal aan hun ziekte stierven nu dankzij medicijnen in leven blijven. Het is zo gemakkelijk om tegen medicijnen te zijn als je geen ernstige ziekte hebt. In het verleden werd er op dit blog ook tegen vaccinatie geageerd. Momenteel staat vaccinatie in Nederland ter discussie omdat er mazelen heerst. Ik heb mazelen overleefd, maar op een schip dat in december 1945 mensen uit het toenmalig Nederlands-Indië repatrieerde, zijn honderd kinderen aan mazelen overleden. Dat die kinderen vaak in Japanse kampen hadden gezeten en door ondervoeding waren verzwakt, doet niets af aan het feit dat inenting veel sterfgevallen kan voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen