Respect voor dieren

donderdag 20 november 2014

Dierproeven aan de Kath. Univ. Leuven

De 'Katholieke' - jawel - universiteit Leuven, met de passende afkorting: KUL, liet onlangs een propagandafilmpje op de Vlaamse tv uitzenden over haar dierproeven. Ene Dirk Draulans liet zich daarvoor als presentator strikken. Het kreeg de passende, schaamteloze titel: 'Dieren als instrumenten'. Het duurt 51 minuten en is nog te zien op:
.
http://www.canvas.be/programmas/dieren-als-instrumenten

Nabeschouwing in 'Reyers laat' met Michel Vandenbosch (GAIA) en de Vlaamse minister van Dierenwelzijn, Ben Weyts:


.
 ***

Commentaar 

1.   Dit veld zit vol list en bedrog: Michel Vandenbosch (GAIA) liet daarvan al iets op tv zien (nabeschouwing in 'Reyers Laat'). En verder: “ethische commissies” (Ben Weyts); “de drie V’s” (Ben Weyts); “onderzoekers houden van hun dieren” (Sjef Arnout): “over 10/15 jaar 1/3 minder proefdieren nodig” (Bart Landuyt). ‘Noodzakelijk kwaad’ behoort ook hiertoe.
Wie dit in ernst ter sprake brengt, weet niet waar hij/zij het over heeft.

NB. De onzin die Bart de Strooper debiteerde, is te gênant om te herhalen.

2.   Ik licht er één punt uit, en dan nog heel kort. Dat zijn de “strengere wetgeving” en de zgn. “ethische commissies”. Diverse malen wordt hiervan in de uitzending hoog opgegeven. Wat men kennelijk niet begrijpt, is dat al deze waarborgen noodzakelijk zijn en dat ze dwingend opgelegd moeten worden. Bepaald niet iets om als onderzoeker trots op te zijn.

3.   De verklaring hiervan is dat medische onderzoekers in de loop van de geschiedenis een reputatie opgebouwd hebben, zowel ten aanzien van hun omgang met dieren als met mensen, waarbij sadisme nog zwak uitgedrukt is.
Is er één reden om te veronderstellen dat het heden aan de KUL anders is, d.w.z. betere mensen betreft?

4.   Onderzoekers zijn nooit verplicht of gedwongen tot uitvoering van de getoonde wreedheden. Hun optreden berust op een vrije keuze, waarvoor ze de volle verantwoordelijkheid dragen. Hoe graag en hoeveel rookgordijnen ze ook opwerpen.

5.   Het gaat niet primair om ‘kind of aap’. Dat is een filosofische discussie over (on)gelijkwaardigheid, waar we niet mee opschieten. Naar menselijke maatstaven gemeten is de mens altijd de top.

Essentieel is wel dat er, ethisch, geen steekhoudende redenen bestaan om andere wezens schade en leed te berokkenen.

6.   Interessant is de regie die KUL voor de uitzending bedacht had. Die was in hoofdzaak: wat dieren laten zien, een proef met een aap en een operatie op een varken.
Maar waar de kijker op zat te wachten kreeg hij niet te zien, namelijk de aansprekende resultaten van al die jaren dierproeven in Leuven. Stel dat de afdeling proefdieren – ca. 100.000 dieren - morgen opgeheven zou worden, zou iemand in de wereld dat merken? Buiten de tijdschriftredacties? 

7.   Het gaat hier om dierproeven en geneeskunde. Welnu, de inwendige geneeskunde, gebaseerd op dierproeven, verkeert in deplorabele staat. De uitzending maakte dat ten overvloede duidelijk. Voorbij kwamen: Autisme, Parkinson, Alzheimer en ALS. Voor niet één aandoening bleek een doeltreffende therapie te bestaan!

8.   In weerwil van eeuwen van dierproeven, verricht over de hele wereld en ten koste van miljarden dierenlevens is er niets dat erop wijst dat dat binnenkort anders zal zijn. Juist daarom is het meer dan tijd dat er naar andere wegen gezocht wordt, zoals genoemde (human body on a) chiptechnologie. Het enige lichtpuntje.

9.   De uitsmijter kan nochtans niet anders zijn dan, in antwoord op:  “Vroeger was er minder bekommernis met de proefdieren” (Robberecht): - dat men weliswaar sindsdien de dierverblijven verbeterd heeft.
    Maar dat het onderzoek zelf voortgezet is op de oude, 19de-eeuwse voet!

***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten