Respect voor dieren

dinsdag 10 februari 2015

Griepmedicijn

Onlangs kwam Ab Osterhaus erachter dat het griepvaccin niet goed werkt. Dat het slechts 10 tot 20% van de gevaccineerden beschermt. Volgens mij is dit geen nieuws. Nochtans werd (aspirant)patiƫnten aangeraden antivirale middelen te slikken.
Er werd niet vermeld welke. Omdat geen reclame voor geneesmiddelen gemaakt mag worden? 
Nu zijn antivirale middelen schaars. Daarom ben ik een apotheek binnengelopen en heb advies gevraagd. De dame aan de balie beval azitromycine aan. Naar mijn mening een verkeerd advies, net zo min als penicilline een antiviraal middel.

Toen maar zelf doktertje gaan spelen en vond op internet inderdaad een geschikt middel, namelijk Zanamivir. Zanamivir remt het enzym neuraminidase van influenza A en B. Het enzym voorkomt dat nieuw gevormde viruspartikels blijven plakken aan de cel. Daarnaast heeft het een negatief effect op de beschermende werking van mucus van luchtwegepitheel, hetgeen de penetratie van virus in epitheelcellen vergemakkelijkt. 



7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Die zijn even smerig.

      PS.1. Ab Osterhaus is vooral berucht om zijn proeven met fretten.

      2. De fret is een zoogdier. Ook na ruim 20 jaar studeren en onderhandelen is nog niet besloten of de fret als huisdier gehouden mag worden.(Positieflijst zoogdieren).

      Verwijderen
  2. http://voordierenblogger.blogspot.nl/2015/02/na-25-jaar-eindelijk-een.html

    Heb ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch ongelooflijk dat zo'n lijst nog steeds niet af is. Het is blijkbaar vooral een strijd tegen de dierenhandel.

      Waarom zou iemand een fret in een kooitje willen stoppen?

      Verwijderen
  3. Ik heb helemaal geen griepprik gehaald.
    Al een paar jaar niet.
    Ik vind dat je zelf afweer moet creeren door gezond te eten.leven.
    Maar ik heb wel griep gehad die erg lang duurde voor mijn gevoel.
    En ik hoest nog steeds af en toe,maar ik snak naar wat warmer weer.
    Het heerst wel heel erg.
    Er zijn veel zieken ook met buikgriep.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vroeg ik me inderdaad ook af toen ik dit hoorde: Wat zijn nu precies antivirale middelen?
    Goed dat je dat uitgezocht hebt.

    Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik de griepprik krijg ook niet 1 keer ziek geweest ben....Terwijl dat voor die tijd wel zo was: als er een griep heerste dan kreeg ik er vaak een tik van mee.
    Tot nu toe met die prik dus helemaal niet meer....heerlijk.
    Hoop daar nu ook van ‘verschoond’ te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de wachtkamer van de dierenarts kwam ik eens een dame met een fret tegen. Zij had hem aangereden in het bos en vervolgens thuis verpleegd met de bedoeling hem na zijn genezing weer in het bos vrij te laten. De fret had het echter zo naar zijn zin in haar huis en met haar kat dat ze hem als huisdier heeft gehouden, net als de kat vrij rondlopend. Een fret is een enig beestje voor mensen, maar als je een konijntje hebt, mag je geen fret nemen, want die zuigt het bloed uit de nek van het konijn. Fretten worden niet voor niets bij de jacht gebruikt.

    Omdat ik in twee risicogroepen zit (ik ben boven de 60 en heb chemotherapie gekregen), haal ik altijd een griepprik, maar het is intriest dat dieren daarvoor ziek worden gemaakt en vermoord. Kan een virus niet in een reageerbuis onschadelijk worden gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen