Respect voor dieren

donderdag 15 december 2016

Aleppo

.Wie opkomt voor de rechten en het welzijn van dieren, die krijgt geregeld voor de voeten geworpen dat een heleboel mensen het ook erg slecht hebben, zoals de bejaarden in de verzorgingshuizen die niet naar de wc mogen, bijvoorbeeld. Mensen zijn belangrijker dan dieren, dat werk.
Een soortgelijke maar tegenovergestelde reactie overkwam mij toen iemand tegen me begon over de verschrikkingen in Aleppo. Ik zei dat ik het heel erg voor die mensen vind maar……. Toen begon ik over het lijden en sterven van proefdieren waar zo goed als nooit iemand het over heeft.

Mij werd verweten dat ik net zo reageer als die mensen die hun eigen sores boven alles stellen.
Dat verwijt was terecht. Ik kan er alleen tegenover stellen dat wat er in Aleppo en elders gebeurt, iets is wat mensen elkaar aandoen. Ik vind dat toch wezenlijk verschillend van wat mensen dieren aandoen.

5 opmerkingen:

  1. De laatste alinea is de spijker op de kop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de mens toch een vreselijk ras en dat meen ik echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erna van der Ploeg16 december 2016 om 17:38

    Ik begrijp je wel. Ik voel dat zelf anders. Wanneer ik de wanhoop in de ogen van kinderen in Aleppo zie dan maakt mij dat heel verdrietig. Kinderen zijn zo vaak de dupe. Het gaat mij om merg en been. Het is persoonlijk. Dit is mijn ervaring maar mijn partner roept ook dagelijks 'ze hebben dit zelf veroorzaakt'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je hebt helemaal gelijk. oorlog voeren is mensenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de opmerking van die mensen die anderen verwijten "dat zij voor dieren opkomen, terwijl er zoveel zwakke mensen zijn die hulp nodig hebben" niet echt overtuigend.. of eigenlijk onterecht.
    Op zich is de gedachte om mensen te helpen wél terecht, natuurlijk.
    Het is vreselijk wat mensen elkáár aandoen, waarbij de zwakkeren altijd het meest te lijden hebben en die moeten dan ook geholpen worden.
    Maar dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid voor de dieren en hart te hebben voor de dieren, die ALTIJD het onderspit moeten delven tegenover de mens.

    Wij vinden dat wij ons onderscheiden van de natuur omdat we als mens beschikken over 'verstand' ... maar met datzelfde verstand kwellen wij héél bewust en meestal uit eigenbelang onze medemens.
    Daarnaast is een mens door datzelfde verstand vaak ook weer in staat om voor zichzelf of voor elkaar op te komen. En gelukkig zijn er ook veel mensen die met alle goede bedoelingen voor hun medemens willen opkomen en hen willen helpen. Prima!

    Voor mij echter geldt dat ik soms toch sterk de neiging heb om te 'twijfelen' aan de waarde die wij onszelf als homo sapiens toebedelen. Met al zijn verstand is de mens tot de meest vreselijke wreedheden in staat.
    Kwaadwillendheid, machtswellust en wreedheid zijn dieptreurige eigenschappen waar je als mens toch echt niet trots op hoeft te zijn.
    Bij gebrek aan bescheidenheid en met tenenkrommende zelfingenomenheid plaatsen wij onszelf, ondanks deze beschamende eigenschappen, tóch boven de natuur en de dieren.

    Dit alles geldt niet voor dieren, of het nu proefdieren zijn of niet.
    Een dier doet niet bewust kwaad en kan tegenover de mens in geen enkel geval voor zichzelf opkomen en zal altijd het onderspit moeten delven.

    En dus is het alleszins heel acceptabel dat er mensen zijn die specifiek opkomen voor de dieren.
    Wat een arrogantie eigenlijk om te beweren dat mensen vóór gaan ... en daarom de dieren maar aan hun lot overlaten !?

    Laat diegene die mensen wil helpen dat ook vooral doen. Maar laat mensen die specifiek dieren willen helpen dat ook gewoon doen en veroordeel ze daar niet voor.
    Ergo: laat elkaar vrij in die keuze en respecteer dat.

    BeantwoordenVerwijderen