Respect voor dieren

donderdag 27 juli 2017

VIVISECTIE. Alles wat je altijd al wilde weten, maar nooit durfde te vragen.

Hieronder wat vragen bij het onderwerp vivisectie.

Misschien kunnen die in de loop van de tijd beantwoord worden.

Denk je mee? Stuur svp. ook jouw vraag / vragen in.

(antwoorden zijn ook welkom!)



    Waarom zou je vivisectie toepassen?

·        Gebruik je zelf geen medicijnen?

·        Als je kind ziek is, wat doe je dan?

·        Mensen eten toch ook vlees waarvoor dieren gedood worden?

·        Om hoeveel proefdieren gaat het eigenlijk?

·        Ratten en muizen zijn toch plaagdieren? Waarom daarmee dan geen proeven doen?

·        Zijn dierproeven altijd zinloos?

·        Ben jij zelf vrijwilliger voor het testen van nieuwe medicijnen?

·        Is botox een medicijn waarvoor proeven gedaan worden?

·        Voor vivisectie is toch een vergunning nodig? Dat wordt toch niet zomaar gedaan?

·        Lijden dieren altijd onder de proeven?

·        Waar komen proefdieren vandaan?

·        Wat voor soort mensen doen dierproeven? Dat zijn toch ‘knappe koppen’?

·        Wat doet de Partij voor de Dieren tegen vivisectie?

·        De Dierenbescherming?

·        De overheid?

·        Actiegroepen?

2 opmerkingen:

  1. Omdat antwoorden ook mogen, geef ik die maar:
    1. Ja, ik gebruik medicijnen, die in het verleden wettelijk verplicht op dieren zijn getest. Dieren hebben meer aan een levende dierenbeschermer dan aan een dode. Typisch een vraag waarmee voorstanders van vivisectie tegenstanders in een hoek proberen te drukken. Mogelijk willen de voorstanders dat de tegenstanders aan bijvoorbeeld kanker sterven, omdat er dan minder tegenstanders overblijven.
    2. Dan waarschuw je zo nodig de huisarts. Sorry, naar mijn mening is de vraag te vaag.
    3. Ik neem aan dat de meeste tegenstanders van vivisectie geen vlees eten.
    4. Wereldwijd gaat het om vele miljoenen proefdieren. In Nederland, als ik het mij goed herinner, om een half miljoen per jaar.
    5. Ratten en muizen zijn lieve huisdieren met een zacht vachtje en schattige kraaloogjes.
    6. Dierproeven zijn altijd zinloos, omdat een mens anders in elkaar zit dan een dier.
    7. Ik heb wel eens overwogen mij als vrijwilliger op te geven, maar er werden alleen niet-rokers gevraagd of mensen uit een andere levenscategorie. Als ik weer eens kanker zou hebben, zou ik mij waarschijnlijk bereid verklaren een experimentele behandeling te ondergaan.
    8. Botox is een middel tegen rimpels. Zelfs hiervoor worden dierproeven gedaan!
    9. De vergunning wordt gemakkelijk gegeven.
    10. De proeven zullen minstens stress veroorzaken.
    11. Proefdieren worden speciaal voor vivisectie gefokt.
    12. Hoe groter geest, hoe groter beest (met excuses aan de dieren).
    13. Niet genoeg. De PvdD houdt zich vooral bezig met de bestrijding van de bio-industrie en laadt helaas de verdenking op zich dit allereerst te doen om het milieu te beschermen in plaats van de dieren.
    14. De overheid doet niets.
    15. Actiegroepen doen wel wat, maar staan vaak machteloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor de moeite! Ik ben voornemens de vragen (en antwoorden) binnenkort een voor een af te werken.

    Wat vraag 2 betreft: in elk gesprek over dierproeven wordt met 'kinderen' geschermd. Een beetje vergelijkbaar met, van de andere kant, de Tweede Wereldoorlog en dr. Mengele c.s. "Zou jij je kind medicijnen onthouden die op dieren getest zijn?" Bingo!

    BeantwoordenVerwijderen