Respect voor dieren

dinsdag 16 januari 2018

NIET LIEGEN



Het dagblad Trouw heeft sinds jaar en dag een wekelijkse rubriek over de Tien Geboden. Een gast wordt uitgenodigd op elk van die tien los te gaan. Een babbelrubriek dus. Deze zaterdag (13/1) was dat Erik Scherder. Hoogleraar neuropsychologie. Ik ken de man niet – hij schijnt nogal eens op tv te zijn – maar als ik dat lees, dan schrik ik. Neuropsychologie is een van de smerigste wetenschappen, met een maximum aan vivisectie. Nieuwsgierig lees ik zijn verhaal, in het bijzonder bij 5. GIJ ZULT NIET DODEN.

Ik lees: ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit iemand om het leven zal brengen.’
Dat stelt me uiteraard niet gerust. Dus ik ga naar gebod 7: GIJ ZULT NIET LIEGEN. (‘tegen uw naaste niet vals getuigen’). Deze tekst behelst niet meer dan gedraai over zijn optreden bij Jinek. Indirect moet je er wel uit begrijpen dat hij geen leugenaar is maar ik kan me vergissen.

Ik weet niet of Scherder zelf dierproeven doet, ik vind er niet zo gauw iets over.
Maar zijn aanprijzing van Dick Swaab, Wij zijn ons brein, maakt duidelijk dat Scherder niets tegen vivisectie heeft.


 

2 opmerkingen:

  1. Treurig dat "Wij zijn ons brein" van Swaab een bestseller is geworden. Ik heb dat boek niet gelezen. Worden er dierproeven in genoemd?

    BeantwoordenVerwijderen