Respect voor dieren

woensdag 31 januari 2018

VEGANISME

-Het probleem met vlees (vis)- en zuivelconsumptie is de verslaving eraan. Ongeveer vergelijkbaar met roken. De meesten van ons is vanaf de geboorte ingeprent dat vlees en zuivel noodzakelijk zijn voor de gezondheid. Daar kom je later niet makkelijk meer vanaf. In het beste geval wordt er geminderd.
Aan de andere kant staan de veganisten en vegetariĆ«rs, die hun verslaving opgegeven hebben en nu fanatieke bestrijders geworden zijn. Haast een Heilige Oorlog voeren. Zij worden vertegenwoordigd door de Partij voor de Dieren, in mindere mate door de Dierenbescherming (‘Beter leven’).
Het is een strijd die haast niet te winnen is. 

Er zijn andere doelen die m.i. met minder moeite bereikt kunnen worden. Een voorbeeld ervan is bont. Ook niet makkelijk en die strijd is zeker nog niet gestreden. Maar er zijn wel grote stappen gezet.
Zo is er meer. Ik denk aan vivisectie. Ik geloof niet dat die methode veel voorstanders heeft. Veel mensen staan er onverschillig tegenover, in (misplaatst) vertrouwen in de witte jas. Een aanzienlijk deel van de bevolking is ertegen. Die strijd, om de vervanging van vivisectie, lijkt makkelijker te winnen. Het raakt niemand direct persoonlijk. Geen sprake van 'verslaving'. Ik begrijp daarom niet dat er niet veel meer aan gedaan wordt.

Het is waar dat de vee-industrie om onvergelijkelijk grotere aantallen dieren gaat en die strijd moet dan ook zeker niet opgegeven worden. Maar waar je snellere successen zou kunnen behalen, zou je dat niet moeten laten.

7 opmerkingen:

  1. Ik denk ook dat er de laatste paar jaar een grotere bereidheid is gegroeid om minder dierlijke producten te gaan consumeren. Ik hoor dat regelmatig door mensen van wie je zoiets niet verwacht als een uitgemaakte zaak vaststellen. Ik zou hier toch wel soepeltjes op inspelen. Iedere procent minder vleesconsumptie - ik heb het maar even niet over de visconsumptie - scheelt meteen miljoenen dieren met een akelig leven. Probleem blijft wel de gigantische export van Nederlands vlees naar buitenlandse vleeseters.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verslaving misschien niet in letterlijke zin maar wel in cultureel opzicht. Vlees, vis en zuivel zijn de norm, dat valt helaas niet te ontkennen.
      De pelsdierhouderij in dit land is in 2024 geheel verboden, dat is tot in hoogste instantie (EU) bevestigd.
      Een ander voorbeeld is het verbod op wilde dieren in circussen. Ook dat is een stapje in de goede richting.
      Op dezelfde manier denk ik dat het aanmerkelijk eenvoudiger is om vivisectie af te bouwen dan de vleesconsumptie.
      Bijkomend voordeel van al deze activiteiten is dat vleeseters steeds meer alleen komen te staan in hun misbruik van dieren.

      Verwijderen
  2. Naar mijn mening denken veel mensen onder invloed van de onderzoekers dat vivisectie een noodzakelijk kwaad is. Het gaat er dus om die verkeerde gedachte te bestrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bewustzijnsverandering is op de lange termijn het meest succesvol. Minstens 20% moet echt diep overtuigd zijn. Dat is blijkt voldoende voor verandering. Dat is uiteindelijk haalbaar. Of jij en ik het nog meemaken weet ik niet maar de strijd zal zeker gewonnen worden. Gesteund door innovatie in de voedselindustrie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit standpunt deel ik niet. Dit is een zoethouder. Op deze manier worden we al meer dan 100 jaar aan de praat gehouden. Onacceptabel. HET MOET NU GEBEUREN.

      Verwijderen
  4. Pvdd en veganistische, dat klopt niet. Dat wordt zeker niet gepromoot. Er zitten genoeg mensen tussen die vlees eten. Trouwens, het wordt steeds meer een groene partij. En de andere twee onderwerpen, dat heeft alleen maar met geld te maken. Dat is wat ik denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met Corrie eens dat de Partij voor de Dieren steeds meer een groene partij wordt, terwijl GroenLinks daar al voor is. Aan de andere kant maakt het de PvdD aanvaardbaarder voor meer kiezers:de partij groeit, waarvan de dieren kunnen profiteren, want al met al is de PvdD de meest diervriendelijke partij.

    BeantwoordenVerwijderen