Respect voor dieren

woensdag 11 maart 2020

PARKINSON


Frank Wassenberg (PvdD) bericht het volgende. “Al jaren weten we dat er een duidelijk verband is tussen landbouwgif en ziekte van Parkinson. Toch wordt de toelating van landbouwgiffen als Mancozeb telkens automatisch verlengd.” 
Frank bevindt zich in goed gezelschap, t.w. de Parkinson-vereniging. Die schrijft op haar website o.a. het volgende: “C. Elegans is een wormpje dat genetisch zeer op de mens lijkt. Het wormpje wordt veel gebruikt als modelorganisme voor onderzoek van ziektemechanismen, waaronder neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. De GABA neuronen van C.Elegans blijken uitermate gevoelig te zijn voor blootstelling aan Mancozeb.” 
Ik moet zeggen dat ik de argumentatie niet sterk vind. Van Frank, woordvoerder -dierproeven (PvdD), had ik toch wel meer verwacht. Dit gif dient juist om het gewas te beschermen, dus dan lijkt het mij niet vreemd dat o.a. wormen daar last van hebben. En tussen een worm en een boer zie ik toch nog wel verschil. De eerste worm met Parkinson moet ik nog tegenkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten