"De andere hype, spiegelneuronen dan, die worden aangehaald als verklaring
van ongeveer elke sociale gedraging die we kennen of een gebrek eraan, zoals
bijvoorbeeld autisme.
Spiegelneuronen zouden speciale zenuwcellen zijn in het
gebied van de hersenen dat ook vaak wordt geassocieerd met onze motorische
functies, die zowel actief zijn als we zelf iets doen als wanneer we een ander
iets zien doen.
Het idee is dat spiegelneuronen ons in staat stellen om ons te
verplaatsen in anderen, dezelfde neuronen zijn immers zowel actief wanneer we
bijvoorbeeld zelf iets in onze mond stoppen als wanneer we een ander dat zien
doen.
Het probleem met spiegelneuronen is dat ze aangetoond zijn in makaken,
en dat het vrijwel onmogelijk is om ze direct in menselijke breinen te vinden,
want die snijden we liever niet open direct na een experiment.
Spiegelneuronen
zouden daarnaast ook net zo goed ‘gewone’ zenuwcellen kunnen zijn die toevallig
af en toe actief zijn als we iemand anders iets zien doen, dit gebeurt ook in
andere hersengebieden.
Dit zijn slechts twee van een groot aantal praktische en
theoretische bezwaren tegen spiegelneuronen. Het is nog allerminst zeker dát
mensen inderdaad spiegelneuronen hebben, laat staan welke rol ze precies spelen
als we naar een vrolijk plaatje kijken.
Kortom, marketeers moeten misschien maar wat terughoudender zijn met het
presenteren van wetenschappelijke ‘feiten’ en journalisten mogen zich wel wat
kritischer opstellen bij het raadplegen van ‘experts’ ook al is het maar een
klein artikeltje over een sip kijkende leeuw."
Marieke van Rooij
Bron (fragment): http://www.sciencepalooza.nl/2014/08/neuromarketing-en-spiegelneuronen-twee-wetenschappelijke-hypes/
Bron (fragment): http://www.sciencepalooza.nl/2014/08/neuromarketing-en-spiegelneuronen-twee-wetenschappelijke-hypes/
***
Commentaar
Citaat: “Het probleem met spiegelneuronen is dat ze aangetoond zijn in m-a-k-a-k-e-n, en dat het vrijwel onmogelijk is om ze direct in menselijke breinen te vinden, want…. die snijden we liever niet open direct na een experiment.”
Je gelooft je ogen toch niet als je dit leest.En dit dan nog niet eens in medisch verband maar in dat van marketing, dus reclame, negotie !
Weinig websites zijn zo onthullend over dierproeven als 'Sciencepalooza', dat moet gezegd. Talloze artikelen zijn één grote aanklacht tegen deze proeven niet alleen, maar meer nog: één grote aanklacht tegen de mensheid.
Die hele hype over spiegelneuronen is alleen maar interessant voor lichtelijk
BeantwoordenVerwijderenaan een obsessieve, compulsieve persoonlijkheidsstoornis lijdende
wetenschappers.
Ik hoef absoluut niet te weten of ze bestaan om toch te kunnen waarnemen dat mensen, vrouwen meer dan mannen, wel degelijk een vermogen bezitten tot empathie.
De functie is om te kunnen beoordelen of nakomelingen honger of pijn hebben. Zoals met alle soorteigen eigenschappen is de functie evolutionair, wat al eeuwenlang bekend is. De functie is er voor te zorgen dat kinderen niet omkomen
van de honger.