Respect voor dieren

donderdag 5 november 2015

Rector univ. Leuven over dierproeven

.


Aan het hoofd van de Leuvense universiteit (‘KU Leuven’) staat een onwaardig persoon: Rik Torfs.(foto) Je vraagt je af hoe zo iemand in die positie kan komen.

Uit zijn recente column in ‘de Standaard’ blijkt dit weer overduidelijk. ‘Het yoghurtpotje’ is een zelfgeschreven testimonium paupertatis. De man geeft er de voorkeur aan mensen die tegen dierproeven zijn, belachelijk te maken, in plaats van ze serieus te nemen. (1)

Het is haast ondoenlijk de misslagen in zijn korte tekstje allemaal te benoemen. Ik selecteer er enkele, die je vaker tegenkomt.

1.      Aaibare dieren worden gesteld tegenover muggen. En wel zodanig dat we aaibare dieren niet mogen willen vrijwaren van dierproeven, en dat we muggen niet mogen doodslaan. Te belachelijk voor woorden. Over dat laatste zou ik willen zeggen dat ik inderdaad het doden van plaagdieren in beginsel vermijd. Muizen, wespen, bijen, ik verjaag ze waar mogelijk. Uiteraard sla ik een mug in de slaapkamer dood.

2.      ‘Met zorg en respect uitgevoerde dierproeven’    
Laten we maar aannemen dat Torfs niet weet dat dat NIET waar is, dat hij de berichten hierover niet volgt. (2) Hoe minder je weet, hoe makkelijker het schrijft nietwaar.

En als hij niet in de positie is om iets anders te beweren, hou dan je mond zou ik zeggen. Lieg niet.

3.     Dat prooidieren vaak een akelig lot wacht, dat kan Torfs ons niet verwijten. Hij noemt het voorbeeld van kat en muis. Iedere dierenvriend(in) zal proberen de muis te redden. Hoe kan het bestaan van prooidieren een argument zijn voor dierproeven?

4.   Smalend zegt Torfs dat dieractivisten voor zijn deur ‘vaak oudere mensen’ zijn. Opnieuw geen respect. (Zelf wordt hij volgend jaar 60.) Hij zal dan niet blij zijn met aanhang op het senioren-net. (3)

Hier laat ik het bij. Maar niet zonder op te merken dat Torfs er zonder blikken of blozen voor uitkomt dat de Leuvense universiteit maar liefst 100.000 proefdieren in huis heeft.

***

Aant.

(1)           Het yoghurtpotje’ kun je lezen als je deze titel intikt in google. (Linken niet mogelijk.)
(2)   Volkskrant 14 oktober 2015: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/proefdierenonderzoek-wordt-vaak-niet-correct-uitgevoerd~a4162527/

   (3) Op teksten van seniorennet kan zover ik zie niet gereageerd worden: http://blog.seniorennet.be/rasp/archief.php?ID=1829254

1 opmerking:

  1. Toen mijn voorlaatste hoofddirecteur tegen zijn zin op 65-jarige leeftijd met pensioen moest gaan, klaagde hij in het afscheidsinterview dat er zoveel oudere werknemers in het bedrijf waren. Babyboomers deugen blijkbaar niet.

    BeantwoordenVerwijderen