Respect voor dieren

dinsdag 25 september 2018

BRANDWONDEN en DIERPROEVEN


Proefdiervrij meldde half september enthousiast dat het samenwerkt met de Ned. Brandwondenstichting in Beverwijk. Er staat een mooi clipje bij het bericht van een Delftse ingenieur die met wiskundige modellen in de weer is om dierproeven te vervangen. De man noemt de huid van mens en dier terecht ‘een mismatch’.

Op de website van de Brandwondenstichting gekeken, maar daar vond ik er niets over. Rare zaak. Op mijn vraag hiernaar kreeg ik van directeur Baardse per ommegaande een mooi antwoord. Hij geeft toe dat de website min of meer een rotzooitje is en zegt toe die te zullen verbeteren.

De mooiste zin uit zijn stuk is deze:

“ Sinds 2015 zijn er geen nieuwe projecten meer toegekend waarin proefdiermodellen worden gebruikt.”

De Brandwondenstichting laat dus geen dierproeven meer doen! Dat vind ik geweldig goed nieuws: het experimenteel toebrengen van brandwonden aan dieren is immers een gruwel.

Proefdiervrij vraagt de directie van de Brandwondenstichting te feliciteren.
Ik heb dat inmiddels gedaan en roep een ieder op dat ook te doen! Zie de link:

1 opmerking:

  1. Ik heb jaren geleden nog voor het brandwondenziekenhuis actie gevoerd, een initiatief van edev. Het brandwondenziekenhuis goot gloeiend hete olie over varkens om te zien wat het met ze deed, echt een gruwel.

    BeantwoordenVerwijderen