Respect voor dieren

donderdag 19 april 2012

L’Oréal liegt over kwakzalverij

Dit gaat over een advertentie in het tijdschrift LINDA voor het product LiftActiv Derm Source van Laboratoires Vichy (hierna: Vichy). Over dat product wordt in het tijdschrift onder meer gesteld:

“ANTI-RIMPEL INNOVATIE

10 jaar onderzoek – 7 patenten – 6 wetenschappelijke studies”

en

“Anti-rimpel innovatie LIFTACTIV; Technologie DERM SOURCE*; Rhamnose 5% & vitamine c”,
waarbij de asterisk verwijst naar: “in vitro getest”

en

“LANGDURIG LIFTEND EFFECT ; DE HUID WORDT VOLLEDIG GETRANSFORMEERD NA 4 DAGEN**
waarbij de twee asterisken verwijzen naar: “Zelfevaluatie, 49 vrouwen”

Anti-rimpel en verstevigende verzorging; Gladdere, stralendere en strakkere huid”

***
Een ontevreden vrouw - Jetske van den Elsen - klaagde hierover in eerste aanleg voor de Reclamecodecommissie. Zij vindt de reclame-uiting misleidend en maakt met name bezwaar tegen de mededelingen: “langdurig liftend effect” en “de huid wordt volledig getransformeerd na 4 dagen**” en tegen de in de uiting opgenomen foto’s.
Naar de mening van klaagster is er geen enkele crème die rimpels kan doen verdwijnen of verminderen. Dit zou alleen kunnen als de stoffen doordringen tot in de dermis. Indien dat het geval is, is er sprake van een op recept verkrijgbaar medicijn.
Door de klinische look en de verwijzing naar laboratoria (“10 jaar onderzoek – 7 patenten – 6 wetenschappelijks studies”) wordt extra de suggestie gewekt van waarheid en betrouwbaarheid. Dit in combinatie met een gefotoshopt gladgestreken gezicht, maakt dat klaagster de uiting misleidend en storend vindt.
Klaagster heeft haar verweer toegelicht en onder meer aangevoerd dat:
- het geclaimde effect niet is aangetoond in (peer reviewed) wetenschappelijk onderzoek;
- uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de stof Rhamnose een zeer lage impactfactor heeft en niet kan worden aangenomen dat dit ingrediënt een liftend, verstevigend, transformerend- of anti-rimpel effect heeft;
- van het ingrediënt vitamine C nooit overtuigend is bewezen dat dit werkzaam is tegen rimpels, terwijl de concentratie in Vichy LiftActiv te laag is om enig effect te verwachten en bovendien dit ingrediënt zeer snel zijn werking verliest door blootstelling aan zuurstof, hetgeen zeker het geval is indien dit ingrediënt wordt verkocht in een potje, zoals bij Vichy LiftActiv het geval is;
- niets bekend is over de toegepaste systematiek en onderzoeksmethode;
- niet duidelijk is of de proefpersonen die bij de zelfevaluatietest waren betrokken gelijktijdig andere cosmetische behandelingen hebben ondergaan en/of andere cosmetische producten hebben gebruikt en of de betrokken dermatoloog onafhankelijk was;
- de zelfevaluatietest heeft plaatsgevonden in Zuid-Afrika tijdens de winterperiode daar;
- het niet mogelijk is met het blote oog een rimpelvermindering van 20% te zien, terwijl de gebruikte meetmethode met "morphing" software onnauwkeurig is.

***
De Reclamecodecommissie concludeert dat de reclame voor wat betreft de mededelingen “langdurig liftend effect” en “De huid wordt volledig getransformeerd na 4 dagen**” gepaard gaat met onjuiste informatie ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting op deze punten misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Aan dit oordeel doet niet af dat enige overdrijving niet ongebruikelijk is bij de aanprijzing van cosmeticaproducten.

Adverteerder heeft niet aannemelijk gemaakt dat de vermelding “10 jaar onderzoek – 7 patenten – 6 wetenschappelijke studies” juist is. Zij heeft bij verweer gewezen op 10 jaar onderzoek, op 6 wetenschappelijke publicaties en op de aanvraag van 7 octrooien en de verlening van 5 octrooien op de werkzame stof rhamnose, maar niet is gebleken dat er met betrekking tot het in de uiting aangeprezen product (reeds) sprake is van “7 patenten”. In zoverre gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting op dit punt misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

Op grond van het hetgeen hiervoor is overwogen onder Ad 1 en 2 en Ad 4 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

***
De klacht in beroep bij het College van Beroep (van de Reclamecodecommissie)
Het College concludeert dat L'Oréal in reclame-uitingen voor Vichy LiftActiv mag verwijzen naar 10 jaar onderzoek, 7 patenten en 6 wetenschappelijke studies. Indien evenwel wordt gesuggereerd dat deze inspanningen ertoe hebben geleid dat het product ook aantoonbaar werkt, dat wil zeggen bij gebruik leidt tot de in de reclame-uiting specifiek genoemde resultaten, dient zij dit voldoende aannemelijk te maken.

Nu niet aan deze verplichting is voldaan, heeft de Commissie de reclame-uiting terecht misleidend geacht. Het College onderschrijft dit oordeel, met enige wijziging van gronden. Nu de grieven aldus geen doel treffen, dient te worden beslist als volgt.

De beslissing
Bevestigt de beslissing van de Commissie met enige wijziging van gronden en voor zover in beroep.

***

Commentaar
Uit de procedure blijkt dat achter het merk '(Laboratoires) Vichy' L’Oréal schuilgaat.
Het is nogal wat als een concern als L’Oréal door een simpele reclamecodecommissie in twee instanties wordt afgedroogd op de manier als hierboven gedeeltelijk getoond. De vellen hangen erbij. De hele tekst vind je hier.
L'Oréal besteedde in 2010 665 miljoen euro aan Research en Development. Nochtans kan ze niet aantonen dat het niet waar is dat ze rotzooi verkoopt, - voor veel geld. En daarmee in de beste traditie staat van eeuwenoude kwakzalverij.
Nu heb ik daar geen moeite mee voor zover het onschuldige middeltjes betreft. Maar pas op. L’Oréal laat ook dierproeven doen. Dat wordt in deze zaak zoveel mogelijk verdoezeld door het feit dat tweemaal gesteld wordt dat in vitro-tests gedaan zijn.
Bij de mondelinge behandeling in beroep wordt echter namens L’Oréal tussen neus en lippen meegedeeld dat

de effecten van Rhamnose en vitamine C-derivaten op de papillaire dermis, en de stimulatie van collageen en fibroblasten blijkt uit twee in vivo studies;

Hieruit kun je dus concluderen dat L’Oréal dierproeven laat doen voor waardeloze middelen!

5 opmerkingen:

  1. De wereld wil worden bedrogen. Iedereen weet dat een antirimpelcrème niet werkzamer is dan een zogenaamd liefdesdrankje waarmee je iemand verliefd op je kunt maken. Ik laat de rimpels en grijze haren lekker komen, want ik ben blij dat ik oud kán worden! Dat mijn haar dunner is geworden, vind ik niet prettig, maar als het erger wordt, kan ik een pruik nemen.

    De cosmetische industrie maakt misbruik van de angst voor ouderdom die bij veel mensen leeft. De samenleving staat ook vijandig tegenover ouderen, vooral tegenover oudere vrouwen: televisieomroepsters krijgen vaak al ontslag als ze nog pas 45 zijn. Ook een uitstekende debatleider als Cees Grimbergen (zie de uitzending van Rondom 10 over dierproeven) werd door de positief christelijke NCRV eruit gedonderd toen hij de 50 gepasseerd was. Gelukkig kan hij zijn werk bij MAX voortzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Erica: Je mist the point. Vermoedelijk heb je het verweer van L'Oréal niet gelezen, dat liegt er namelijk niet om. Dat is ook logisch: L'Oréal maakt zijn zalfjes en andere middeltjes niet in een schuurtje, noch komen de producten uit een exotisch oord. Het is een wereldspeler.

      De kern van het verweer komt neer op de verwijzing - bij herhaling - naar 10 jaar onderzoek, 7 patenten (octrooien), 6 wetenschappelijke studies. Door de RCC is dit alles samengevat; L'Oréal produceerde een document van ca. 150 blz.

      Het is de uitzonderlijke verdienste van de Reclamecodecommissie door dit rookgordijn heengekeken te hebben. Temeer daar de RCC ook nog eens in de meeste gevallen de kant van het bedrijf kiest.

      Het kan niet anders dan dat L'Oréal zeer gegriefd moet zijn.

      Verwijderen
  2. Toverdrankjes of antirimpelcrèmes: het blijft bedrog. Overigens kan "in vivo" ook inhouden dat menselijke vrijwilligers als proefpersonen hebben gefungeerd. Ik heb vaak genoeg advertenties gelezen waarin proefpersonen tegen een vergoeding werden gevraagd om bepaalde middelen op te testen. Tegelijk weet ik dat L'Oréal een slechte naam heeft als het om dierproeven gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duur bedrog: L'Oréal besteedde in 2010 665 miljoen euro aan Research en Development.
      In andere jaren zal het niet veel anders zijn.

      Verwijderen
  3. Als god van de handelaren en de dieven breng ik in herinnering dat het kapitalisme gebaseerd is op het kweken van behoeften. Stervelingen die gevoelig zijn voor reclame geven graag zo veel geld uit aan ineffectieve antirimpelcrèmes en haargroeimiddelen dat firma's als L'Oréal de onderzoekskosten eruit kunnen halen.

    BeantwoordenVerwijderen