Respect voor dieren

vrijdag 14 september 2012

Tekenen bij het kruisje (ingezonden)

De laatste weken trof ik in het winkelcentrum van mijn woonplaats Brunssum meermaals een groep jongeren (het leken studenten) in oranje jack/shirtje met opdruk, die voor KiKa (kinderen met kanker) donateurs stonden te werven.

Ze spraken voorbijgangers aan en stelden vragen op zo’n manier dat het op je gemoed en je geweten werkt. Ik zag dat ze heel wat nieuwe donateurs konden noteren.

Zo’n ploeg was er ook in het winkelgebied van Heerlen.

J.l. zaterdag zag ik zo’n groep van Kika hier in Brunssum uit een pand komen, in een snelle sportwagen stappen en wegrijden, en toen ik zo’n 2 uur later bij m’n vrienden wegging waren ze in die woonwijk neergestreken en daar huis aan huis aan het werven.

Ik had ze eigenlijk eens vragen moeten stellen. Volgende keer zal ik dat doen.

***

Commentaar

Dit is een nieuwe manier van werven. Het uitbesteden aan een uitzendbureau. Deelnemers krijgen hiervoor een training. Ze zijn vaak gekleed in opvallende hesjes. Het is een kostbare manier, te vergelijken met call centers die je telefonisch lastig vallen (waarvoor het 'bel-me-niet-register is geopend).
 
Deze werving wordt niet alleen gedaan door KWF ("KiKa') maar ook door de Hartstichting, door Cordaid, enz.
 
Ook uit naam van dierenwelzijnsorganisaties wordt dit gedaan. Ik besteedde hier eerder aandacht aan.
De WSPA ben ik op deze manier ook al tegengekomen in mijn winkelcentrum. Het zijn kapitaalkrachtige organisaties die zich dit kunnen veroorloven. Goedgelovige mensen zijn gemakkelijke slachtoffers. Het zou goed zijn als hiervoor door consumentenprogramma's gewaarschuwd zou worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten