Krachtige tegenstanders van abortus zijn bijna altijd diep
godsdienstig.
Je hoort godsdienstige ethici wel debatteren over de vraag: “Wanneer
wordt het zich ontwikkelende embryo een persoon,
een menselijk wezen?”
Seculiere ethici zullen zich eerder afvragen: “Ongeacht of
een embryo menselijk is (wat wil dat trouwens zeggen voor een klompje cellen?):
op welke leeftijd is een zich ontwikkelend embryo – van welke diersoort ook –
in staat om pijn te lijden?”
Een vroeg embryo heeft het gevoel, het waarnemingsvermogen
van een kikkervisje (en ziet er ook zo uit).
Vroege embryo’s hebben geen zenuwstelsel en lijden zeer
beslist niet. En als laat geaborteerde embryo’s (die wel een zenuwstelsel
hebben) lijden, dan is dat niet omdat die embryo’s menselijk zijn dat ze lijden.
Er is geen algemene reden om aan te nemen dat menselijke
embryo’s in welk ontwikkelingsstadium ook, heviger lijden dan koeien- of
schapenembryo’s in hetzelfde stadium.
En er is alle reden om aan te nemen dat alle embryo’s, menselijk
of niet, veel minder lijden dan volwassen runderen in een slachthuis, vooral in
een ritueel slachthuis waar die dieren, om religieuze redenen, bij volle bewustzijn
moeten zijn als hun keel ceremonieel wordt doorgesneden.
Overigens is natuurlijk elk lijden te betreuren.
***
Bron: R. Dawkins, God als misvatting
Ik ben godsdienstig en in het algemeen tegen abortus, maar ik ben het met bovenstaande tekst volkomen eens.
BeantwoordenVerwijderen