-In verschillende media kom je
geregeld dezelfde berichtgeving over onderzoek tegen. Afgelopen week was dat
bijv. over het sperma van de fruitvlieg. Je hoeft maar even te googelen en je
ziet dat verschillende media zich op hetzelfde onderwerp storten. Dat kan
geen toeval zijn.
De redactie van dagblad Trouw
was desgevraagd zo vriendelijk een boekje open te doen. (hieronder) Het blijkt
dat het tijdschrift ‘Nature’ een slimme manier gevonden heeft om reclame voor
zichzelf te maken. Ook sommige andere bladen volgen m.i. dezelfde strategie.
-
-
Het
wetenschappelijk tijdschrift Nature verschijnt wekelijks en heeft de donderdag
als officiële verschijningsdatum. Een paar dagen voor die datum verstuurt
Nature (onder embargo) een selectie van enkele artikelen aan
wetenschapsredacties die zich daarvoor hebben aangemeld (en hebben beloofd het
embargo te respecteren). Het embargo loopt woensdagavond af. Vandaar dat
iedereen er donderdags over bericht (tv en internet zouden het zelfs op
woensdagavond kunnen melden). En omdat donderdag de officiële verschijningsdatum
is, schrijven sommigen dan ‘vandaag’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten