Respect voor dieren

donderdag 12 december 2013

Mandela

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe de naam nu eigenlijk uitgesproken moet worden. Vroeger zei je Mandela, dat werd Mandella, en nu weer Mandela? Frans Timmermans vragen (Malí ; Màli). 

Ik heb de autobiografie proberen te lezen: De lange weg naar de vrijheid. Ik ben gekomen tot bladzij 404. Toen heb ik het opgegeven, er resteerden nog 160 bladzijden (klein formaat, A5; kleine letter). Het begin, over zijn jeugd, was aardig, daarna werd het steeds saaier. Ook Robbeneiland. Gevaarlijke of zelfs gewelddadige acties waaraan Mandela meedeed, ben ik niet tegengekomen. Ik vind het geen aanrader. 

Mandela’s verdienste voor de dierenbevrijdingsbeweging ligt natuurlijk in zijn volgehouden verzet. Culminerend in de afschaffing van de apartheid en zijn verkiezing tot eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Daaraan kunnen wij ons spiegelen. Maar er gaan ook verhalen over Mandela als jager. Volmaakt is niemand. 
Dat zijn achterban verdeeld was, stond opmerkelijk genoeg niet aan zijn carrière in de weg.

1 opmerking:

  1. Hij was een jager: http://www.hunting.be/2013/12/famous-hunter-nelson-mandela/

    BeantwoordenVerwijderen