Respect voor dieren

maandag 17 oktober 2016

Dierproeven: stellingen

In de beste traditie van stiekemheid heeft het Nationaal Comité Advies Dierproeven een viertal stellingen op LinkedIn verstopt, in een poging een discrete, maar wel internationale discussie over vervanging van dierproeven op gang te brengen.

Ze zijn nogal simpel. Stelling 1 en 3 houden de vraag in of het vervangen van dierproeven binnen tien jaar wel/niet een haalbare kaart is. Ik vind dat al meteen een zwaktebod. Het hangt uiteraard af van de kwaliteit van de uitkomsten van het onderzoek zonder proefdieren. Beroerder dan het nu gaat is haast niet voor te stellen.

Stelling 4 vind ik onduidelijk geformuleerd. Begrijp ik het goed, dan wordt gesteld dat ook dierproeven voor diergeneeskundig onderzoek vervangen dienen te worden. Dat lijkt mij juist. 
-
Tenslotte: ‘Progress towards animal-free innovation cannot be accomplished in isolation.’ Met andere woorden: de hele wereld moet meedoen. Als je het zo stelt, kunnen we wel inpakken. Dat is het aloude VVD/CDA-argument: niet voor de troepen uit lopen, maar achteraan aansluiten. Opnieuw een zwaktebod. Als je begint met goed werk te leveren, zullen anderen dat niet kunnen negeren.
-
Overigens neem ik toch m’n petje af voor de voorzitter van dit Comité, Herman Koëter (foto onder), die met frisse moed dit voor hem onbekende wereldje binnengestapt is. Een positivo die nog moet ontdekken hoe smerig het veld is waarin hij zich gewaagd heeft. Laat ik het maar niet onderwereld noemen.
Ook staatssecretaris Martijn van Dam verdient enige credits.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten