Respect voor dieren

vrijdag 10 april 2020

PROEFDIERVRIJ


Proefdiervrij bericht enthousiast over het feit dat het tien jaar geleden overgegaan is op de financiering van onderzoek zonder proefdieren. Daaraan is sindsdien € 5.000.000 gespendeerd. Er is dus een potje waar onderzoekers die normaal dierproeven doen, als het zo uitkomt beroep op kunnen doen.

Het aantal proefdieren dat daarmee uitgespaard is, is niet te zeggen. Cijfers over 2019/2020 hebben we sowieso niet. In totaal werden er in 2010 ca. 600.000 proeven gedaan, in 2018 ca. 450.000. Feitelijk schommelt het aantal al jaren rond 500.000. Het verschil kan m.i. maar voor een miniem deel aan Proefdiervrij toegeschreven worden.

-De eerste vraag is wat Proefdiervrij ertoe bracht om deze weg in te slaan. De organisatie worstelt haast vanaf het begin, in 1890, met haar identiteit. Na 100 jaar werd definitief afscheid genomen van het woord (anti-) Vivisectie in de naam, en werd het Proefdiervrij. Een zwaktebod. Het is alsof ze zich schaamt tegen dierproeven te zijn. Koren op de molen van de verdedigers van vivisectie en andere dierproeven.

-De tweede vraag is of we blij moeten zijn met het afscheid van de meer activistische koers.
Ik denk het niet. We kunnen niet zeggen dat onderzoek met proefdieren echt teruggedrongen is. Verre van. In mijn ogen is het een fletse club. Haast een wonder dat ze nog bestaat.
Ik herinner me nog goed de spraakmakende tv-spotjes tegen dierproeven. Dat is meteen ook de laatste keer dat de organisatie van zich liet horen. Ik heb het moeten opzoeken: het was in 2005. Ook met Frank Wassenberg, meen ik, destijds werkzaam bij Proefdiervrij. Spotjes helaas niet terug te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten