Respect voor dieren

dinsdag 8 juli 2014

Alternatieve geneeskunde



Als columnisten niks meer weten, beginnen ze over ‘alternatieve geneeskunde.'

Niks afweten van geneeskunde is geen bezwaar.

Allicht juist daarom kiezen ze voor de gemakkelijkste weg: het bekritiseren van ‘alternatieven’ in plaats van het bekritiseren van de gewone (inwendige) geneeskunde.

De gewone geneeskunde schept zijn eigen alternatieven. 

 ***

Betreft: Aleid Truijens (foto), ‘Wanneer is het project IK eigenlijk af?’ (Volkskrant 5-7-2014)

1 opmerking:

  1. De alternatieven mogen niet over een kam worden geschoren. Ik meen dat ik al eerder op dit blog heb geschreven dat dokter Houtsmuller wel wil dat kankerpatiënten de adviezen van de oncoloog opvolgen, maar daarnaast een bepaald dieet volgen. Houtsmuller heeft het Moermandieet gemoderniseerd. Zo was dokter Moerman van mening dat koffie kankerverwekkend was. Houtsmuller schrijft dat dit vroeger zo was omdat koffie toen verkeerd werd gebrand. Sinds de jaren zeventig wordt koffie anders gebrand en cafeïne beschermt juist tegen kanker. Ook weerlegt Houtsmuller de opvatting van Moerman dat aardappelen niet gezond zouden zijn. Ik herinner mij dat een kankerpatiënte die door de oncologen was opgegeven dankzij het Moermandieet nog jaren heeft geleefd.

    BeantwoordenVerwijderen