Respect voor dieren

donderdag 9 oktober 2014

Astma, allergie en dierproeven (aanv.)

In het Ned. Tijdschrift voor  Allergie & Astma een bespreking van een onderzoek uit 2011 door dr. Ed van Leer, kinderarts en allergoloog te Gouda.

Ed van Leer
Het betreft:  ‘Th2-tolerantie-inductie door middel van leukocytgebonden antigeen in muizenmodellen voor allergie’.  *

Hierop is door dezelfde onderzoekers in 2013 alweer een vervolg verschenen, getiteld:
Antigen-Specific Tolerance in Immunotherapy of Th2-Associated Allergic Diseases

Uit de conclusie van dit laatste:

Innovations in the route, antigens and adjuvants employed for SIT provide exciting potential solutions to these problems with considerably improved efficacy and safety profiles. 

However, many of the advances outlined in this review need considerably more study to fully ascertain and refine the mechanisms by which they promote tolerance. 

(...) Moving forward, rigorous studies must be performed to provide clinicians with refined tools to safely and efficiently induce antigen-specific tolerance.

Met de laatste zin lijken de auteurs zich moed in te spreken.
Daar lijkt ook alle aanleiding toe. Deze studies lijken immers meer op werkverschaffing dan op iets waar de kliniek baat bij heeft.

Gevraagd aan Van Leer of hij ook dit vervolgartikel gaat bespreken in het tijdschrift voor allergie en astma,  is het antwoord:

Wat mij betreft is de rol van de journal scan een signalerende. Ik zag iets nieuws, waar ik eerder op een congres iets over had gehoord. Ik beschouw mezelf niet als een specifieke expert op terrein van immunotherapie. Het ligt dan ook niet in mijn bedoeling alle ontwikkelingen op dit terrein te vervolgen en te verslaan.
. 
 *NTvAA2012;12:190-191;  
http://www.ariez.nl/artikelen.1206.lynkx?edition=&author=Leer&title=&keyword=&free=&event=search&tijdschrift=ntvaa

  

*** 

Commentaar


Een minder onverbindende, minder vrijblijvende relatie van de tijdschriftredactie met haar publicisten zou kwaliteit en belang van het tijdschrift ten goede komen.

 ***
Reactie Dr. Van Leer:

De rol van dit blad is niet om compleet alle ontwikkelingen in detail te volgen en te verslaan. Daarvoor gebeurt er veel te veel en ligt er ook een verantwoording bij de geïnteresseerde lezer. Het doel van een journal scan is om trends en nieuwe ontwikkelingen te signaleren. Als u daar niet mee uit de voeten kunt is dat uw keuze. Zoals ik eerder schreef, ben ik nog steeds geïnteresseerd in alle ontwikkelingen aangaande immunotherapie, maar ook in andere ontwikkelingen op het terrein van de zorg voor de allergische patiënt. Dat maakt niet dat ik me daarmee verplicht voel alle ontwikkelingen op alle terreinen op de voet te volgen en voor het tijdschrift te verslaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten