Respect voor dieren

dinsdag 24 november 2009

Partij voor de Dieren: statuten

Uit de congresstukken van de partij over de statuten blijkt dat de structuur van de vereniging niet verandert. Dat is jammer.

Een cosmetische aanpassing is dat werkgroepen 'afdelingen' worden.

Nieuw is verder dat max. 20 leden in een ‘College van Advies’ het bestuur van advies kunnen dienen. Dat aantal is ruim tweemaal het aantal bestuursleden. Het partijbestuur houdt hierbij een stevige vinger in de pap maar het is toch een verbetering. Al zal de praktijk moeten uitwijzen of het ‘College van Advies’ enige betekenis heeft dan wel niet meer dan een zoethoudertje is.

In art. 12 van de conceptstatuten staat:
“Leden van het partijbestuur kunnen geen lid zijn van het College van Advies.”

Dat is grappig.
Leden van het partijbestuur kunnen wel lid van de Tweede Kamer zijn, maar dat is blijkbaar minder belangrijk!

Image and video hosting by TinyPic
Voorzitter van het partijbestuur

Ik vind het een verkeerde zaak dat kamerleden ook bestuursleden kunnen zijn.
Het kamerlid stemt zonder last, heeft een vrij mandaat. Dat neemt niet weg dat het kamerlid de Partij voor de Dieren vertegenwoordigt.

Het bestuur heeft een eigen verantwoordelijk om over de belangen van de partij te waken. Indien kamerleden dus standpunten innemen die in strijd zijn met het partijbelang – en dat komt voor ! – dat dient het bestuur bijvoorbeeld door middel van een persbericht daarvan afstand te kunnen nemen.

Met een kamerlid als voorzitter van het partijbestuur is een dergelijke correctie ondenkbaar.

Image and video hosting by TinyPic
Voorzitter van de tweedekamerfractie

3 opmerkingen:

  1. Hopelijk kun je wat je hierboven schrijft ook aankaarten op het congres.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De leden stemmen zonder last (Grondwet, art. 67 lid 3 )


    "In het Ned. staatsrecht overheerst de opvatting dat het verbod van last nog slechts een restfunctie heeft.

    Erkend wordt dat de individuele volksvertegenwoordiger zeer afhankelijk is geworden, met name van zijn p a r t i j en fractie, maar die afhankelijkheid gaat niet zover dat een volksvertegenwoordiger tot aftreden zou kunnen worden gedwongen.

    Dit is een beslissing van de volksvertegenwoordiger zelf.

    In de mogelijkheid van een eigen beslissing ligt de restfunctie van het verbod van last."


    Uit:
    René Kleijkers, Stemmen zonder last. De functie van het vrije mandaat in het hedendaagse staatsrecht (diss. Maastricht 1993; blz. 286)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat ik weet allang dat we een volksvertegenwoordiger à titre personnel kiezen. Als de volksvertegenwoordiger niet doet wat de partij wil, staat het de partij vrij hem de volgende keer niet meer kandidaat te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen