Respect voor dieren

maandag 5 maart 2012

Wat Bibi Dumon Tak kinderen leert...

."In Laika tussen de sterren vertel ik een verhaal over een proefdierenlaboratorium. Ik kreeg een boze brief van de directeur van de vereniging Proefdiervrij waarvan ik zelf lid ben. Ik had het moeten veroordelen.

Maar dat vind ik dus niet, ik ben een schrijver en doe verslag.

Daar komt nog iets anders bij: ik was bij dierproeven waar het prenataal opereren van een kind met een open rug werd geoefend.

Een lammetje wordt in de baarmoeder geopereerd, geboren, vijf dagen geobserveerd en dan in plakjes gesneden.

Ze vroegen mij of ik het lammetje een flesje wilde geven.

Ik voelde me een Judas, morgen is het dood. Ik kon het niet.

Maar wat als het jouw kind is dat zwaar gehandicapt ter wereld komt? Prenataal opereren verbetert de kwaliteit van het leven enorm.

Over deze dilemma's praat ik met kinderen. Die zeggen eerst vaak: dat mag je niet doen met dieren. Maar als ik vraag: stel dat het jouw broertje of zus is? Dan zeggen ze meestal: het moet toch maar.

Ik leer ze dat er twee kanten aan dingen zitten, het is niet zwart of wit."

6 opmerkingen:

  1. Vivisectie is een absoluut kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mevrouw Bibi denkt zelf zwart/wit.
    Ze stelt als er geen proeven op dieren gebeuren, dat er dan onheil over de mensheid komt. Mevrouw Bibi: er zijn meer mogelijkheden dan dieren misbruiken voor proeven. U zet de kinderen voor een oneerlijke en oneigenlijke keuze.
    =Sandra de Jong=

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mevrouw bibi, er zijn ook alternatieven inplaats van dierproeven. niet alle dierproeven zijn goed voor mensen. dieren zijn anders dan mensen.

    ze maken b.v. reuma bij dieren. doen hier al tientallen jaren onderzoek naar.ik ken veel mensen met reuma. geen een van hen gaat pijnvrij door het leven.


    kinderen leren dat dierenproeven goed zijn is verkeerd. dan zeg je dus tegen kinderen dat dierenleed mag. foute instelling heeft deze mevrouw bibi. en nog lid zijn van proefdiervrij, notabene.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het antwoord van kinderen rechtvaardigt de dierproeven niet. Natuurlijk willen kinderen het beste voor hun broertje of zusje. Hoe durft deze schrijfster een kind een dergelijk grote vraag te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe hypocriet deze schrijfster! Er is geen enkel excuus dat dierenuitbuiting rechtvaardigt. De menselijke diersoort heeft niet het recht om te heersen over niet-menselijke diersoorten. Het zogenaamde 'verstand' wordt 'misbruikt' om gruwelijke daden te rechtvaardigen, men vindt altijd wel ergens argumenten om onetische daden te verrichten. Zo (mis)ge-bruiken jagers het argument van 'het instandhouden van de soort'..een grote leugen! Mensen die vlees/vis eten: omdat dat 'noodzakelijk' zou zijn voor de gezondheid! En ga zo maar door..allemaal leugens die men kost wat kost in leven tracht te houden om eigen-belangen. Kinderen hebben van nature een fijn gevoel voor rechtvaardigheid; het is misdadig die natuurlijkheid te manipuleren met valse leugens.

    BeantwoordenVerwijderen