Respect voor dieren

zaterdag 23 juni 2012

Antidepressiva


Het verschil tussen neurosen en psychosen kun je grofweg ook zo formuleren: wie gek doet bij een gewoon brein heeft een neurose en behoeft begeleiding.

Wie gek doet bij een afwijkend brein heeft een psychose, en moet pillen hebben om die afwijking te corrigeren.

U begrijpt wel dat het om twee uitersten gaat. Het probleem is dat er geleidelijk een verschuiving is ontstaan van praten naar pillen, want 'wij zijn immers ons brein' en met praten verander je de hersenen niet, daar moet je pillen voor slikken.

Het schandelijkste voorbeeld van een dergelijke verschuiving zien we in het gehannes met depressie.
De farmaceutische industrie heeft de mythe in het leven geroepen dat ernstige somberte voortkomt uit een gebrek aan serotonine in de hersenen. Dus hoef je sombere mensen niet te troosten, maar die moet je een pil geven. In Nederland slikken nu zo'n 950.000 mensen de zogenaamde antidepressiva. Wereldwijd gaat het om een miljardenbusiness.

Wat gebeurt hier precies? Er wordt een zeer winstgevende pil verkocht die helpt tegen een nare geestestoestand, die naar men zegt wordt veroorzaakt door een hersenafwijking die men aantoont met een vragenlijst. U lacht, maar zo zit het precies.

***

Bert Keizer in dagblad Trouw, 23-6-2012 (fragment)

3 opmerkingen:

  1. Die antidepressiva wordt te vaak gegeven als het niet echt nodig is.
    Het is zeer verslavend en geeft emotievlakte.
    Ik ben er fel tegen en ik zou het nooit nemen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn huisarts heeft mij eens een antidepressivum voorgeschreven, omdat zij de omstandigheden die tot mijn gerechtvaardigde somberheid leidden niet kon veranderen. Ik voelde mij wat prettiger en ben er niet verslaafd aan geraakt. Inmiddels was ik in psychotherapie gegaan. Mijn psychotherapeut zegt dat zijn diagnose luidt dat ik niet depressief was noch ben. Hij is het er dan ook niet mee eens dat mijn huisarts mij een antidepressivum had voorgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms zal medicatie werkelijk helpen, maar in heel veel gevallen is dat niet zo. Daar is inmiddels al veel bekend over! Naast alle ongetwijfeld goede bedoelingen, en alle gemakzucht, is het vooral het winstbejag van de farmaceutische industrie waardoor deze medicalisering van psychische problemen is ontstaan. De farmaceutische industrie speelt het slim en "hersenspoelt" artsen d.m.v. congressen en publicaties van studies die door henzelf zijn opgezet en gefinancierd.
    Het ergste vind ik nog wel het leed dat de proefdieren wordt aangedaan bij juist deze studies en bij de ontwikkeling van dit soort medicijnen.

    BeantwoordenVerwijderen