Respect voor dieren

donderdag 19 juli 2012

Huisdier als proefdier

Reclamecodecommissie

De klacht betreft een televisiecommercial van Proefdiervrij. In het filmpje zijn een jonge hond en een jonge kat te zien die spelen met een bal en stoeien met elkaar. Een voiceover zegt: ‘Wat zou u doen als nu iemand zou komen om deze dieren als test met vergif in te spuiten of ze een gevaarlijke stof te laten eten waar ze doodziek van worden. Dat wil je toch niet?
Daarom vragen wij u ons te steunen want samen kunnen we meer. Bel: 0800-0280050 en help mee, met 3 euro per maand. Uw 3 euro helpt dieren in nood. Steun Proefdiervrij, voorkom dierenleed. 0800-280050.’

De klacht
In het filmpje doet men voorkomen alsof op puppies en jonge katten proeven worden gedaan. Dit is misleidend omdat deze dieren niet als proefdier worden gebruikt en men op deze manier leden probeert te werven.

Het verweer
De reclame-uiting is niet feitelijk en suggereert niet dat jonge honden en katten in dierproeven worden gebruikt. Adverteerder heeft met de televisiecommercial slechts willen laten zien wat een proefdier op de allereerste plaats is: een dier dat in veel gevallen niet verschilt van een huisdier dat als jong dier door de eigenaar in zijn huis en hart wordt opgenomen.

Overigens zijn er wel degelijk professionele fokkerijen waar katten en honden worden gefokt met het expliciete doel deze te gebruiken voor dierproeven. In de wet staat dat alleen speciaal gefokte proefdieren voor proeven mogen worden gebruikt. Een dier is dan vanaf zijn geboorte tot proefdier voorbestemd.

Tot slot meent adverteerder dat de vrijheid van meningsuiting zou worden belemmerd indien de klacht gegrond wordt verklaard.

De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt. Hij meent dat grotendeels alleen dierproeven worden uitgevoerd op dieren die niet gewoonlijk als huisdier worden gehouden. Hij betwijfelt het bestaan van professionele fokkerijen waar honden en katten worden gefokt met het expliciete doel hen te gebruiken voor dierproeven.

De dupliek
Adverteerder benadrukt nogmaals de boodschap die hij met de televisiecommercial heeft willen overbrengen

Het oordeel van de Commissie
Adverteerder stelt met de commercial dierproeven aan de kaak en het daaruit voortkomende dierenleed. Hij doet dit door een jonge hond en kat te laten zien. Voor zover klager stelt dat honden en katten niet als proefdier worden gebruikt, treft dat betoog geen doel. Adverteerder heeft aangetoond dat ook honden en katten voor dierproeven kunnen worden gebruikt. Gelet hierop kan de commercial niet misleidend worden geacht. Het feit dat de in de commercial getoonde dieren niet voor dierproeven worden gebruikt, doet hier niet aan af.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.
***

Commntaar
De Reclamecodecommissie heeft haar lesje geleerd. Enige jaren hiervoor achtte zij nog een dergelijke klacht gegrond, destijds afkomstig van professor Berry Spruijt* (etholoog) en Joop Koopman, (voormalig) hoofd Dierenlab van de Radboud universiteit in Nijmegen.
Het College van Beroep corrigeerde de Commissie en stelde beide heren echter in het ongelijk.

* In 2008 richtte Berry Spruijt Delta Phenomics BV op, waarvan hij wetenschappelijk directeur is. Het bedrijf biedt contractonderzoek aan op het gebied van gedrag en cognitie van dieren, voornamelijk voor het testen van geneesmiddelen en voeding. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten