Respect voor dieren

woensdag 4 juli 2012

De pillen van GlaxoSmithKline

GlaxoSmithKline (GSK) is een Britse onderneming die zich bezighoudt met het vervaardigen van farmaceutische, biologische en gezondheidsproducten. GSK behoort tot de vijf grootste farmaceutische industriële ondernemingen van de wereld en heeft in diverse landen vestigingen. De hoofdzetel is in Londen.

Over 2006 behaalde ze een omzet van ruim 31 miljard euro en een nettowinst ongeveer 10,5 miljard euro. Het totale aantal personeelsleden ligt iets boven de honderdduizend.

In 2011 kreeg de firma een boete van 750 miljoen dollar wegens het in de handel brengen van vervuilde medicijnen. De klokkenluider kreeg 96 miljoen dollar.

Dit jaar (2012) betaalde de firma al 3 miljard dollar om diverse Amerikaanse fraudeonderzoeken af te sluiten. De schikking betrof 3 geneesmiddelen die illegaal door de firma werden aangeprezen voor niet-geregistreerd gebruik. Ook veiligheidsgegevens werden achtergehouden. De schikking is de grootste ooit.

Ook in Nederland hangt een bestuurlijke boete boven het hoofd na overtredingen van de Geneesmiddelenwet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg beraadt zich nog op een maatregel tegen de producent van een vaccin tegen baarmoederhalskanker. Uit een inspectierapport dat op verzoek van Trouw openbaar is gemaakt, blijkt dat het bedrijf bij het op de markt brengen van het vaccin Cervarix de Geneesmiddelenwet op diverse punten heeft overtreden.

***


Leuk blijft dat de gewezen GSK-directeur, de geneticus Allen Roses (foto), openlijk verklaard heeft dat het overgrote deel van de geneesmiddelen werkt bij ......................

slechts 30 tot 50 procent van de patiënten.

Drug efficacy rate in per cent

•Alzheimer's: 30

•Analgesics (Cox-2): 80

•Asthma: 60

•Cardiac Arrythmias: 60

•Depression (SSRI): 62

•Diabetes: 57

•Hepatits C (HCV): 47

•Incontinence: 40

•Migraine (acute): 52

•Migraine (prophylaxis)50

•Oncology: 25

•Rheumatoid arthritis50

•Schizophrenia: 60

10 opmerkingen:

  1. Bedankt Barend, om ons te herinneren aan de wanpraktijken van de schavuiten.
    Bericht verspreid onder de Ongelovingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van deze firma had ik eens een pillenkuur om te stoppen met roken. De pil in kwestie was een antidepressivum waarvan ze bij toeval hadden gemerkt dat je er minder trek in roken van kreeg. Ik werd juist zo depressief van deze pil dat de huisarts mij aanraadde de dosering te halveren. De depressiviteit hield toen op, maar de trek in roken nam weer zo toe dat ik opnieuw ben gaan roken. Als je aan nicotine gewend bent, word je trouwens gemakkelijk depressief bij onthouding van nicotine. Vooral vrouwen hebben hiervan last.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hey erica,

      ik ben zelf een aantal jaar geleden gestopt met roken, mijn truc was om met alles tegelijkertijd te stoppen. als ik een biertje dronk hoorde daar een peuk bij, als ik koffie dronk hoorde daar ook een peuk bij, door het al die onzinigge dingen te stoppen ging het vrij gemakkelijk.

      Verwijderen
    2. Hi Anoniem,

      Dank voor je advies en gefeliciteerd dat het jou gelukt is te stoppen met roken. Ik heb het op allerlei manieren geprobeerd, ook op jouw manier, maar vergeefs. Ik ben er al trots op dat ik de laatste tijd meestal niet meer dan vijf sigaretten per dag rook. Er is een tijd geweest dat ik een pakje per dag rookte!

      Vriendelijke groeten.

      Verwijderen
  3. Dit blog gaat over de "Partij voor de Volksgezondheid." Anoniem gaf mij een tip over stoppen met roken. Ik heb hem hiervoor bedankt en snap niet waarom zijn reactie en mijn antwoord zijn weggecensureerd. Dit maakt dat mensen geen zin meer hebben om te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dat de weggehaalde reacties zijn teruggezet. En terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze discussie is niet gesloten. Van weggehaalde reacties is de redactie dan ook niets bekend.

      Verwijderen
    2. Dan was er zeker een technische storing. Excuses.

      Verwijderen
  5. Momenteel wordt er een hetze gevoerd tegen de homeopathie. Homeopathie kan niet alle ziekten, zoals kanker, genezen, maar in veel andere gevallen worden goede resultaten geboekt. Zo herinner ik mij het geval van een meisje dat op haar achttiende nog last had van bedplassen. Chirurgie heeft haar niet kunnen helpen, homeopathie wel. Homeopathische medicijnen zijn nooit paardenmiddelen, wat andere medicijnen vaak wel zijn met al hun ernstige bijwerkingen. Homeopathische artsen trekken ook veel meer tijd voor hun patiënten uit. Ze letten niet alleen op een bepaalde klacht of kwaal, maar op de hele mens, hoe deze uit zijn ogen kijkt, wat zijn psycho-sociale achtergrond is, enz. Een goede reguliere huisarts doet dit natuurlijk ook, maar homeopathische artsen doen het uitvoeriger, net als antroposofische artsen. Laatstgenoemden gebruiken sterkere geneesmiddelen, met alle risico's die reguliere medicijnen ook kunnen hebben. Ten slotte bestaat er tevens een antroposofische kankerbehandeling ter ondersteuning van de reguliere kankertherapie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag kom ik even terug op de reactie van Anoniem. Ik probeer toch van het roken af te komen en ik heb gemerkt dat het mij gemakkelijker valt niet te roken als ik thee of water drink dan bij iets anders. Voorlopig dus geen koffie of limonade.

    BeantwoordenVerwijderen