Respect voor dieren

zondag 8 juli 2012

Partij voor de Dieren wordt Groen


De Partij voor de Dieren zet sterker dan voorheen in op vergroening, en minder op dierenrechten en – welzijn. Ik liet dat al zien aan de proefdieren, die wel het meest ondergeschoven kindje geworden zijn.

Interessant is in dit verband de ontwikkeling van GroenLinks te bezien. Bij uitstek de partij van het groen, met Liesbeth van Tongeren (foto) als prominentste vertegenwoordiger. Naast Ineke van Gent, die de politiek helaas verlaat.

Die partij heeft thans tien zetels in de tweede kamer. Op dit moment is ze in de peilingen gehalveerd. Het zijn nog maar peilingen natuurlijk, maar je zou eruit kunnen afleiden dat het groene knollenland weinig tot de verbeelding van de kiezer meer spreekt.

De vraag is dan ook hoe wijs de koerswijziging van de PvdD is. Op 12 september weten we meer.




12 opmerkingen:

  1. Het Eerste Kamerlid van de Partij voor de Dieren, Niko Koffeman, is een milieufanaat. Voor hem is het milieu belangrijker dan de dieren. Hij heeft gezegd dat de naam Partij voor de Dieren meer kiezers trekt, maar dat het eigenlijk om "groen" gaat. Jammer dat Marianne Thieme en Esther Ouwehand zich zo door hem laten beïnvloeden. Ook betreurenswaardig dat het congres het verkiezingsprogramma klakkeloos heeft goedgekeurd. Ik ben enige tijd geleden uit de partij gestapt, omdat ik het niet eens was met het officiële partijstandpunt inzake de Oostvaardersplassen. Als niet-lid kon ik niet op het congres tegenstemmen. Er zijn leden die het ook niet met de koers van de partij eens zijn. Waarom gaan zij niet massaal naar de congressen om zo nodig tegen te stemmen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken Niko Koffeman van demo's tegen de jacht waar ik zo'n 20 jaar geleden aan meedeed. Ik kreeg destijds beslis niet de indruk dat hij alleen bezig is met de natuur/milieu. Hij is wel degelijk begaan met de dieren in de intensieve veehouderij etc.

      De mensen die ik ken, en dat zijn er heel wat, gaan niet speciaal naar het congres om tegen te stemmen. Als ik het niet met de PvdD eens ben stem ik natuurlijk ook tegen!Doen de mensen die ik ken overigens ook. Lijkt mij een beetje ver gezocht.

      Het is logisch dat alleen leden mogen stemmen!

      Verwijderen
  2. Laat ik dit nu allemaal al 2 jaar geleden voorspeld hebben op dit blog....maar toen kreeg ik rare etiketten opgeplakt als bijv. 'bruinhemd'.

    Je ziet maar weer: 'Het kan verkeren'!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem aan dat je het etiket bruinhemd om een andere reden kreeg opgeplakt dan om de kwestie "dieren of milieu".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piet van Vliet8 juli 2012 om 17:28

    Hoewel ik de films van Marianne Thieme niet heb gezien, heb ik de indruk dat het hierin allereerst gaat om de schade aan het milieu door intensieve veeteelt en overbevissing. Het lijden van de dieren zelf wordt naar de achtergrond gedreven. Dat alleen roofdieren het recht hebben om dieren te eten, wordt niet genoeg benadrukt. Wanneer maakt Marianne trouwens eens een film over de gruwelen in de proefdierlaboratoria? Weliswaar is er op de website van de Partij voor de Dieren verwezen naar een filmpje van de onvolprezen PETA, maar de website van de PvdD wordt meestal alleen door mensen gelezen die toch al op deze partij stemmen. Het zou goed zijn als Marianne haar redevoeringen in de Tweede Kamer niet alleen beëindigt met de woorden "En verder ben ik van mening dat de bio-industrie moet worden afgeschaft", maar eraan toevoegt: "en dat vivisectie een ernstig misdrijf is".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeer juist.
      Marianne Thieme mag dan antivivisectie niet kunnen verdedigen, ze snapt toch nog wel dat vivisectie on-ethisch is.
      Esther Ouwehand heeft iets meer sjoege van het onderwerp maar die kan weer geen beleid maken. Geen enkele partij-afdeling die ook maar enige aandacht aan het onderwerp schenkt! Je houdt het allemaal niet voor mogelijk. Anno 2012 is de geest van Descartes nog springlevend: het dier als machine, als mechaniek.

      Verwijderen
  5. Volgens een opiniepeiling van deze week is de PvdD gelijk gebleven: twee zetels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk horen dieren een centrale rol te spelen in het programma van de Partij voor de Dieren. Maar laten we niet te veel afgeven op deze partij. Het kan zoveel erger. Neem de Partij voor de Vrijheid, die in haar verkiezingsprogramma schrijft dat gevangenen in roze kleren in het openbaar aan het werk moeten worden gezet, wat hen volgens de PVV extra zal treffen omdat zij meestal uit een land komen met een schaamtecultuur. Kortom: de PVV wil mensen vernederen en is dus fascistisch. Dat mensen uit bepaalde landen specifiek worden genoemd, toont aan dat de PVV racistisch is. En neem de VVD, de partij van het grootkapitaal, die tallozen de armoede in drijft. Geef mij maar de Partij voor de Dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, Claude! De PvdD doet prima werk. Ze kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Zou er niets van terecht komen.Triest dat er mensen zijn die altijd kritiek hebben. Niemand is perfect!

      Ik ben nog altijd superblij dat de PvdD er is!Laten we blij zijn dat deze partij er is!!

      Verwijderen
  7. Rens,
    ALs je bij sommige mensen niet vóór de (in dit geval ook linkse) pvdd bent, dan ben je bij die mensen ook meteen tégen !....men schroomt niet je onmidddellijk!! (zonder enige uitleg of verklaring) tot ultra rechts extremist te verklaren....en dan is het in die 'kringen' blijkbaar gerechtvaardigd iemand zonder enige gene het etiket 'bruinhemd' op te plakken.
    Zo simpel zitten sommige mensen blijkbaar toch in elkaar.
    Sorry Rens, maar je leert de mensen nog wel kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ter aanvulling voor Rens EN voor alle duidelijkheid:
    wel degelijk kreeg ik dit etiket opgeplakt omdat ik toen al voorspelde dat de pvdd een nieuwe GroenLinkse partij gaat worden. Die voorspelling 'lag blijkbaar niet zo lekker' bij sommigen en was daarom kennelijk aanleiding voor hen (pvdd leden dus !)om te concluderen dat je tégen de pvdd ben... en dus dan ook maar meteen extreem rechts erbij gehaald.
    Rens: voor sommige mensen is hun waarheid de enige echte waarheid....en dat zijn nu de mensen waar ik 'jeuk van krijg'.

    BeantwoordenVerwijderen