Respect voor dieren

zondag 20 januari 2013

Gelijkwaardigheid van soorten

Roos Vonk
 foto (detail): Bert Beelen

Roos Vonk:

"Ik zie de mens niet als de top van de evolutie. Ik zie soorten als gelijkwaardig. Net zoals je binnen de mensheid zwarte mensen niet minder vindt dan witte en vrouwen niet minder dan mannen, kun je ook niet zegen: apen zijn minder dan mensen."

De mens is wel complexer dan de aap, met meer potentieel. 

Vonk: "Maar wie zegt dat complexiteit een maatstaf is voor waarde? 

Als wij olifanten waren zouden we zeggen: een slurf heeft hogere waarde. Je kiest een criterium waarop je zelf scoort. We zeggen: intelligentie is belangrijker. Maar als je een vogel was zou je vliegen veel belangrijker vinden."


***


Het gehele interview gepubliceerd in VolZin; je vindt het hier.

2 opmerkingen:

  1. Naar aanleiding van het interview merk ik op dat ik al vele jaren van mening ben dat de mensheid beter langzaam kan uitsterven. Ik ben het alleen niet met Roos Vonk eens dat arme mensen en immigranten minder recht hebben op kinderen dan anderen, want dat zeg je indirect als je de kinderbijslag voor iedereen wil afschaffen. Zodra vrouwen meer ontwikkeld zijn, nemen ze trouwens vanzelf geen of weinig kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen