Respect voor dieren

vrijdag 26 februari 2016

Partij voor de Dieren, Rotterdam (reactie)



Jeroen van der Lee
Hartelijk dank voor het meedenken en behulpzaam zijn. Wij hebben je al laten weten dat we de door jou aangeleverde vragen aan het college zullen stellen direct na het verschijnen van "Zo doende 2014". Ik verwacht dat ik op een aantal vragen geen antwoord zal krijgen van wethouder Eerdmans aangezien dierproeven niet onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Strikt genomen vallen dierproeven namelijk onder de minister, het is landelijk beleid. Ook dit hebben we je al laten weten. En natuurlijk is het goed dat er aandacht komt voor de dierproeven in onder andere Erasmus MC in mijn stad. Maar dan wel op het juiste moment dus na het verschijnen van "Zo doende 2014" met politieke timing, hierover zo meteen meer. Of denk je nu echt dat als wij die vragen vorige week hadden ingediend dat de dierproeven op het Erasmus MC eerder zouden stoppen? Als je verder kijkt dan je neus lang is, dan had je in ons verkiezingsprogramma, dat ook gewoon online staat, exact kunnen zien wat ons standpunt met betrekking tot Blijdorp is, namelijk:


Dierentuinen krijgen een andere functie. De Partij voor de Dieren pleit ervoor om de functie van Blijdorp en Plaswijckpark te wijzigen. Het welzijn van het dier staat voor ons boven de wens van het publiek om de dieren goed te kunnen zien.


• Blijdorp en Plaswijckpark worden omgevormd tot een (tijdelijke) opvang voor dieren die zich niet in hun oorspronkelijke leefgebied kunnen handhaven of daarin niet teruggezet kunnen worden.

• De huisvestingseisen voor Blijdorp en Plaswijckpark worden aangescherpt. Deze moeten erop gericht zijn de natuurlijke leefomstandigheden zoveel mogelijk te benaderen.


De reden dat wij overigens opeens aandacht hadden voor Blijdorp is niet jouw mailtje, zoals jij wellicht denkt, maar het feit dat de directeur van Blijdorp in het AD een interview had gegeven waaruit bleek dat hij het doodnormaal vond dat hij onlangs een kerngezond bizontje dood gemaakt was omdat hij "overtallig" was. Als zoiets gebeurt dan speel je daar direct op in, politieke timing. Politieke timing houdt in dat je zaken op het juiste moment agendeert. Zo zorg je ervoor dat iets op de gemeenteraadsagenda komt te staan en er dus door alle politieke partijen over gesproken en nagedacht wordt. Of wil jij liever dat ik zo maar lukraak iets roep en dat er vervolgen alleen interesse voor is van de "usual suspects", in dit geval, Groen Links en de SP en dat er dus verder niet over gesproken en nagedacht wordt door alle partijen?
Ik ben je trouwens nog de reden verschuldigd dat mijn fractie geen antwoord meer geeft op jouw mails. Het enige dat jij in iedere mail doet, is het laten doorschemeren wat een enorme nietsnutten wij zijn. Opbouwende kritiek is jou totaal vreemd! Dit is enorm unfair naar mijn medewerkers die iedere week 50 tot 60 uur per week trachten om het voor dieren aangenamer te maken in Rotterdam. En dit is precies de reden dat dit mijn eerste en enige reactie aan jou zal zijn en ik ook mijn fractie opgedragen heb niet meer op jouw mails te reageren. In plaats van continue kritiek te hebben op mijn partij zou je je pijlen beter alleen op je echte tegenstanders kunnen richten. Jij doet het voorkomen alsof mijn partij bang is voor de witte jas of voor de kiezersgunst of dat we wellicht samen heulen met de proefdierenindustrie. Het feit is echter dat er buiten proefdieren (hoe verschrikkelijk dit ook is) ook nog enorm veel andere dieren in het nauw zitten die ook aandacht verdienen. Wij kunnen dus niet altijd onze pijlen richten op wat jij het liefst wilt en zullen dat ook niet gaan doen. Laat mij het dierenwelzijn op mijn (langzame) politieke manier verbeteren, dan wens ik jou veel succes met het verbeteren van het dierenwelzijn middels dit blogje!  

Jeroen van der Lee
Fractievoorzitter Partij voor de Dieren Rotterdam

 ***
Commentaar
Op 15 februari heb ik mijn tekst Jeroen persoonlijk - vooraf – toegestuurd, als ook aan de fractie. Ik kreeg wederom geen antwoord en heb hem toen, op 18 februari, op dit blog geplaatst.
De reactie bevestigt thans de juistheid van mijn oordeel. De negen mails die ik gestuurd heb, had ik net zo goed niet kunnen sturen. Deze opvatting van politiek kan ik niet serieus nemen.  
Websites van de Partij voor de Dieren zijn nauwelijks informatief. Er wordt een verkiezingsprogramma opgezet en daar moet de burger het dan in hoofdzaak maar mee doen. Mooie woorden in plaats van de dagelijkse praktijk. (U werkt niet voor Eerdmans, maar voor de Rotterdammer.)  
De Partijleiding staat erbij en kijkt ernaar.  
Opbouwende kritiek zou mij totaal vreemd zijn. Bezijden de waarheid. Ik heb - op uw verzoek - enige vragen geformuleerd die aan het College gesteld zouden kunnen worden; gelukkig refereer je er zelf aan. Vervolgens kreeg ik steeds maar vragen over dit onderwerp (dierproeven), die ik geduldig, kort en duidelijk beantwoord heb. Ik heb alle mails nog, wie ze wil inzien kan ze opvragen op bslootweg@hotmail.com In totaal 15 mails: 6 van de fractie, 9 van mij.

5 opmerkingen:

  1. Is de Partij voor de Dieren zo autoritair dat een voorzitter de fractie kan opdragen niet meer op iemands mails te reageren? Griezelig. In plaats van op de PvdD te stemmen verdient een anarchistische manier van ageren tegen dierproeven en andere wantoestanden dan de voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Individuele CPN-leden hebben destijds opgeroepen tot de Februaristaking. Waarom zouden Rotterdamse PvdD-gemeenteraadsleden niet kunnen ageren tegen de dierproeven die in Rotterdam worden gepleegd? De hele PvdD staat trouwens meer in de aandacht met het op zichzelf heel lofwaardige verzet tegen de bio-industrie, onverdoofd slachten en de jacht dan tegen vivisectie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fractie van de PvdD Rotterdam wist nauwelijks dat er dierproeven in de gemeente gedaan worden - de meeste van dit land! Ze vermeldt er ook niets over op haar website,- maar dat mag blijkbaar niet van de partijleiding.

      Standaard is het antwoord van PvdD-kader (en -leden) op een vraag over dierproeven: "Daar gaan wij niet over, dat is landelijk beleid."
      Uit deze reactie blijkt dat iedere (persoonlijke) affiniteit met politiek ontbreekt.
      Raadsleden en andere functionarissen binnen de Partij zijn mensen die het beste zijn in flyeren en plakken. Men past op de winkel.

      PS. Leiden is een positieve uitzondering.

      Verwijderen
  3. Merkwaardig dat dit blog, dat tussen de driehonderdduizend en vierhonderdduizend maal is bezocht, door de fractievoorzitter van de PvdD Rotterdam een blogJE wordt genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inmiddels de correspondentie tussen Barend en de PvdD Rotterdam gelezen. Onthullend en moedeloos makend. Toen ik lid was van de toen nog bestaande PSP belden we op zaterdagmiddag bij de huizen aan en hielden we een praatje over onze beginselen. Wie wilde, kon een brochure van ons kopen. Als idealistische getuigenispartij zou de PvdD zich net als Jehova's Getuigen dienen te gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen