Respect voor dieren

vrijdag 4 september 2009

Wordt Wakker!

Bij Wakker Dier werken ongetwijfeld aardige mensen, en zeker ook actievelingen, maar naar mijn mening helaas niet de snuggerste.

Het reclamespotje over kip beluisterde ik op de autoradio. Omdat ik uiteraard maar oppervlakkig luisterde, kon ik meteen concluderen dat het spotje niet goed is. Oppervlakkig luisteren naar reclame is de manier waarop de meeste mensen reclame aanhoren.

De tekst ervan is dat op zich wel: “een kip had nog nooit zoveel ruimte als in uw oven.” Daar is niks op aan te merken.

Maar dan volgt de jingle: K -I - P ! – het meest mishandelde stukje vlees.

Ik kon die tekst amper verstaan. Het gaat op de manier van de reclame voor kip van het Productschap voor pluimvee (PPE) die het melodietje al sinds 1979 ten gehore brengt, maar dan met de tekst dat kip het meest v e e l z i j d i g e stukje vlees is.

Het is dus niet moeilijk om in te zien dat bestendiging van deze melodie bij de luisteraar - of die dat wil of niet (subliminaal) - in herinnering h o u d t dat kip “het meest veelzijdig stukje vlees” is.
Na 30 jaar poets je dat niet maar even weg.

Onbegrijpelijk dat Wakker Dier dit niet inziet.

Wordt Wakker - 'het zonnetje (deuntje) is al op.'

6 opmerkingen:

  1. Hopelijk leest Wakker Dier het ook. Iets anders: toen ik een kind was, werd ik door mijn moeder vaak met dit liedje gewekt. Een weemoedige herinnering voor mij. Mijn moeder is dertien jaar geleden gestorven en zelf heb ik de leeftijd waarop ik al grootmoeder had kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erica, Wakker Dier leest het ook.
    De tekst luidt "in zijn hele leven had een kip nog nóóit zoveel ruimte... als bij jou in de oven. Daarom vindt Wakker Dier Kip, 't meest mishandelde stukje vlees."
    Het originele melodietje is juist gebruikt om het ingesleten karakter ervan te benadrukken. Zoiets noemen we een parodie, en deze is speciaal ingezet om wakkere luisteraars zoals u te prikkelen.
    De reclame zelf is overigens genomineerd geweest voor een Lamp (reclameprijs).
    mvg Martijn, medewerker Wakker Dier

    PS overigens bevat de derde alinea van uw betoog zeer onduidelijke verwijswoorden. U bedoelt neem ik aan te zeggen: "de tekst [van de radiospot] is op zich wel [goed/in orde]".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Martijn wil ik er graag op wijzen dat het betoog door Barend is geschreven. Ik heb alleen maar een reactie gegeven. Het reclamespotje heb ik zelf niet gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Martijn (Wakker Dier), bedankt voor reactie.

    Over het voortgezette gebruik van het melodietje verschillen we van mening.

    Te vrezen valt dat het juist aan het gebruik van die tune te wijten is dat het bij een nominatie gebleven is (en de prijs aan de neus voorbij gegaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Barend, de hele nominatie dreef juist op het creatief hergebruiken van de tune. Het door velen verguisde audiologo in een andere context gebruiken werd door de jury juist gewaardeerd. Ergo: zonder gebruik van de tune was de commercial niet eens genomineerd.
    Erica, mijn PS verwees eigenlijk naar het betoog van Barend en niet naar jouw reactie. Een onjuiste verwijzing mijnerzijds dus, waarvoor excuses ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is geen juryrapport beschikbaar: Martijns bewering kan niet worden gefalsifieerd - tot 23 sept. a.s.

    Dan publiceert ACDN het Reclameboek met alle nominaties en bekroningen en juryrapporten.
    Dan ook te raadplegen op de website www.acdn.nl

    BeantwoordenVerwijderen