Respect voor dieren

dinsdag 30 augustus 2011

‘Milieudefensie’ en dieren

In het juninummer van het blad van Milieudefensie, dat tegenwoordig ‘Down to earth’ heet, wordt aanbevolen zelf kippen te houden en die ook – zelf – te slachten. Helemaal niet moeilijk, de schrijfster Nienke Oosterbaan (foto), legt het even uit.
Dit gebeurt in het kader van zelfvoorzienend en natuurlijker leven; de leus is: Samen op weg naar een betere wereld.
Barend was niet blij met het stuk en hij was niet de enige. Hieronder zijn enige reacties afgedrukt. De vraag is of we wel lid van zo’n club willen zijn. Het laat ook weer zien dat de nadruk van de Partij voor de Dieren op ‘het milieu’ discutabel is.

 I.
 ‘’Samen op weg naar een betere wereld’’
Deze slogan indachtig, zou ik dan zeggen: laat de kippetjes nadat ze uitgelegd zijn, maar lekker van een welverdiend pensioentje genieten en een natuurlijke dood sterven. Voor wat, hoort wat.
Nienke echter wringt haar trouwe medewerkers, als dank voor de kakelverse eitjes en de afvalopruiming, liever de nek om.

‘’Samen op weg naar een betere wereld’’

Mevrouw Oosterbaan en andere ecologische carnisten:  als u naar een ‘’betere’’ wereld snakt, waarom wordt u dan t e n m i n s t  e geen vegetariër? 
Zou al een pak (dieren)leed minder op onze aardbol zijn.
Zelfs een ‘’multifunctioneel’’ (!) dier vindt het niet leuk gedood te worden,  evenmin als u.

Maria

II.
Dit zelfvoorzienend-leef-advies kan ik niet erg waarderen en dat is nog mild uitgedrukt.
Inderdaad, buitengewoon down to earth, ofwel laag bij de gronds. Of moet ik dit opvatten als humor/satire of juist als educatief, met de bedoeling dat mensen doordrongen raken van de omstandigheden rondom het slachten van dieren, of .......?? Ik tast hier geheel in het duister, hoor.
Wij leven niet meer in de tijden van Fred & Wilma. Die hadden wellicht weinig keuzes en bovendien niet al die informatie die nu tot ons komt betr. dieren(on)welzijn, de vervuiling die veeteelt veroorzaakt, het feit dat al die granen die nu naar groot of klein vee gaan ook aangewend kunnen worden om het almaar toenemende voedseltekort op aarde te verminderen enz enz. Samengevat : aan het consumeren van dieren kleven slechts 
nadelen.

Yvonne

III.
De multifunctionele kip???

"Wat je zelfvoorzienende leven nóg makkelijker maakt, is een setje kippen in de tuin.
Niet al te veeleisende beesten. Met een paar vierkante meters en een zelfgetimmerd hok waar ze op stok kunnen, zijn ze dik tevreden. Als zelfvoorzienende ontkom je er alleen niet aan om dat vrolijke beestje eigenhandig te slachten.’
Even youtube-en en dan leer je zo hoe je moet slachten want dat mag van de wet, bla, bla, bla....  "

Nienke is een echt toonbeeld van onze egoïstische samenleving, ‘alleen ikke en de rest kan stikke’.  Ze mag misschien eens nadenken over respect hebben voor levende wezens, wat meer empatisch zijn voor je naaste, of dat nu mens of dier is.

Als Nienke echt wil ijveren voor een betere wereld zou ze er beter vegetariër worden. Het is mede de schuld van de vleeseters dat er in derdewereldlanden honger wordt geleden. In plaats van het verbouwen van veevoeders voor ons vee, zouden de mensen daar beter af zijn dat ze graan kunnen verbouwen voor eigen gebruik (denk maar aan de hoorn van Afrika).

Monique

IV.
In het juninummer van Down to Earth-magazine lees ik, na een mooi interview met Jaap Dirkmaat, een column getiteld 'Multifunctionele kip', waarin de schrijfster het zelf slachten van kippen uitvoerig en in detail aanprijst. 

Het is werkelijk onvoorstelbaar wat deze dame uit de kast haalt.
"Alleen voor mensen met een sterke maag"  wordt eraan toegevoegd.
Gaat Nienke Oosterbaan in het volgende nummer misschien even uit de doeken doen hoe je een schaap in de badkuip slacht?

Graag laat ik u weten in het vervolg van dergelijke barbarijen ten opzichte van dieren verschoond te willen blijven. Misschien wordt het dan tijd om om te zien naar een andere columniste.
Maar het kan ook zijn dat Milieudefensie en ondergetekenden - in defence of the animals - misschien toch niet helemaal bij elkaar passen.

Barend 

3 opmerkingen:

  1. Milieuactivisten en dierenrechtenactivisten kunnen zeker met elkaar in conflict raken. Als vee buiten mag lopen, komt er meer mest in het milieu. Kunstzijde en - bont zijn milieuonvriendelijker dan echte zijde en echt bont, maar voor echte zijde en echt bont moeten dieren het loodje leggen. Om het leegvissen van de zee te voorkomen, worden vissen vaak bio-industrieel gekweekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In oktober was ik gebeld door Milieudefensie of ik lid wilde worden, heb ik toen gedaan voor 2 euro per maand. Ik zou het kunnen opzeggen wanneer ik maar wil. Dat ga ik dus NU doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze stichting int maandelijks 5 euro van mijn bankrekening!
    Ik was overtuigd na hun goede actie 'Stop fout vlees'. Donateur was ik al maar toen heb ik me door de telefoon laten ompraten.
    Ik snap niet hoe het artikel waar Barend op duidt, mij is ontgaan in dat blad.
    Maar ik lees ook lang niet al die blaadjes.

    Een goede raad: zeg nooit meteen “ja” op zo’n telefonisch verzoek/pleidooi!
    Nu moet je zelf weer actie ondernemen om het ongedaan te maken!

    BeantwoordenVerwijderen