Het logo is opgebouwd uit twee Milanese symbolen:
rechts de slang die een man inslikt op een lichtblauwe achtergrond. Verwijzing naar het geslacht van de Visconti's.
Het idee hiervoor was afkomstig van een jonge tekenaar uit de ontwikkelingsafdeling van Alfa die bij het Castello Sforzesco in Milaan op een tram wachtte toen zijn oog viel op de slang op de Filaretetoren), en
links het rode kruis op een witte achtergrond, ontleend aan het kruis dat de Milanees Giovanni da Rho tijdens de kruistochten als eerste op de stadsmuren van Jeruzalem plaatste.
Oorspronkelijk werden beide symbolen omsloten door een donkerblauwe cirkel met de woorden "ALFA" (bovenaan) en "Milano" (onderaan).
Na de overname van het bedrijf door Nicola Romeo in 1915 werd "Romeo" toegevoegd aan het logo.
Nadat de Alfa Romeo P2 het eerste wereldkampioenschap voor auto's had gewonnen werd het logo omringd met een gouden lauwerkrans.
Toen in 1971 de Alfa Romeo Alfasud niet in Milaan maar in Pomigliano d'Arco nabij Napels werd geproduceerd, verdween Milano uit het logo.
PS. De slang die een man inslikt - symbool voor de auto die er een overrijdt?!
bron: wikipedia
hahahaha te gek voor woorden
BeantwoordenVerwijderenBerlusconie heeft dat ook in zijn achtertuin. Die zelfde slang die een manneke eet.
BeantwoordenVerwijderen