Respect voor dieren

woensdag 16 maart 2011

Gekwetste gelovige telt zwaarder dan gepijnigd dier. Nog wel.


Een uitzonderlijk fraai redactioneel commentaar in NRC Handelsblad van 21 februari j.l.
De kop ervan, Gekwetste gelovige telt zwaarder dan gepijnigd dier. Nog wel., spreekt m.i. al boekdelen.
Enkele grepen uit de tekst.
------------------------------------------
Of een dier verdoofd of onverdoofd geslacht wordt hangt van de geloofsovertuiging van zijn slager af. Bij wet is onverdoofd slachten verboden, maar moslims en joden hebben een uitzonderingspositie. Het debat over het afschaffen van dat voorrecht is daarmee een geloofstwist geworden.
Marianne Thieme wil de joodse en islamitische ritus (dhabiha en shechita) niet verbieden, maar wel zo aanpassen dat de dieren tijdens de slacht bedwelmd worden.
In april debatteert het parlement verder, want met medestanders PVV, SP en D66 is er nog geen Kamermeerderheid. De dierenpartij richt haar pijlen nu op PvdA en VVD, de partijen die de initiatiefwet vooralsnog zien als een inbreuk op de godsdienstvrijheid.

De Raad van State wees een totaalverbod op 20 oktober 2008 af. Omwille van de godsdienstvrijheid. Dat doet het belangrijkste adviesorgaan van de regering met o.a. het volgende argument:

Het is niet aannemelijk dat de inbreuk op het dierenwelzijn een dusdanig dringende maatschappelijke behoefte vertegenwoordigt dat een ongeclausuleerd verbod op onverdoofd ritueel slachten er door kan worden gerechtvaardigd.

De bewering dat er onvoldoende ‘maatschappelijke behoefte’ is om dit extra dierenleed te voorkomen is onjuist, stelt het hoofdcommentaar van nrc.next vandaag.

“De dierenartsenstand stelde vast dat onverdoofd ritueel slachten ‘onaanvaardbaar’ is.
Het extra leed voor de dieren staat wetenschappelijk vast, en maatschappelijk is het denken ook veranderd. Het sterven van ritueel geslachte koeien kan minuten duren.
Dieren die na de halssnee ondersteboven worden opgehangen, kunnen stikken in hun eigen bloed. Dierenleed wordt tegenwoordig erger gevonden dan pakweg tien jaar geleden.
Zodoende kan het nu ook eerder dienen als een legitieme beperkingsgrond van de vrijheid van godsdienst.”

Vanuit islamitische hoek wordt op vele websites het dierenleed in twijfel getrokken. De redactie van de islamitisch geïnspireerde website Expliciet.nl doet dat als volgt:

“Door zowel de luchtpijp als de halsslagader in een fractie van een seconde door te snijden worden de hersenen van het dier zo snel afgesneden van bloed en zuurstof dat het bewusteloos raakt voordat pijnsignalen de hersenen kunnen bereiken. (..) Het dier mag niet het mes getoond worden waarmee het geslacht gaat worden. Het dier mag ook niet zien hoe andere dieren geslacht worden. En de plaats waar het dier geslacht gaat worden moet schoon zijn, zodat het dier niet kan zien dat het een slachtplaats is. Alles om te voorkomen dat het dier stress krijgt.”

De Wageningen University bestrijdt deze theorie.
Uit onderzoek van september 2010 blijkt dat het bewustzijn bij runderen na een halssnede gemiddeld anderhalve minuut tot vier minuten aanhoudt. Gedurende deze periode kan het dier mogelijk pijn ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten