Respect voor dieren

maandag 14 maart 2011

Op reis met een labrador (puppy)

Sinds mijn vrijwilligerswerk voor Comité Dierennoodhulp ben ik weer meer thuis in de hondenwereld. Van huis uit hadden wij een voorkeur voor Duitse herders, overgehouden aan onze contacten met boeren. Mijn oudste hondenherinnering is overigens aan ons Maltezer Leeuwtje, genaamd Vlokkie. Vechthonden zoals die nu populair zijn, bestonden niet in de tijd dat ik opgroeide.

Door het zoeken naar een goed tehuis voor Kyra, een labradorpup, heb ik kennisgemaakt met verschillende mensen die dol zijn op labradors. Het was dan ook niet zo vreemd dat onder deze mensen waren die Kyra graag wilden adopteren.

Labradors zijn, ondanks hun forse bouw, vriendelijke honden. Ze zijn niet heel groot, kortharig. Kleuren meest zwart en bruin. Goed met katten.(binnenshuis)

Labrador
Daarnaast heb ik kennisgemaakt met een familie die maar liefst zes Ierse setters verzorgt. Om de dieren de ruimte te kunnen geven zijn ze verhuisd van Rotterdam naar een dorp in Brabant. Daar hebben ze achter het huis een prachtig groot, omheind (eigen) grasveld waar de dieren kunnen rennen zoveel als ze willen. En dat doen ze dan ook! Ook Kyra en de beide Portugese weeshondjesvoor wie nog geen onderdak gevonden is – leefden zich er geweldig uit.

Ierse setters zijn langharig en hebben verschillende kleuren. De geliefdste is misschien wel de roodbruine soort. Ook deze honden zijn erg vriendelijk en mensgericht. Er was er een die steeds bij me kwam zitten, en met een trouwhartige blik me een poot wilde geven. Op de zitbank in de woonkamer moest ik wel enigszins mijn eigen plaatsje 'bevechten'.

Ik begreep dat ze niet van katten houden, noch van andere soorten: kippen, konijnen. Ze hebben een vrij sterk jachtinstinct. Dat vind ik wel jammer. Overigens zijn vermoedelijk ook labradors jachthonden. 

Ierse setter

4 opmerkingen:

  1. Ik heb gemerkt dat je met jachthonden erg moet uitkijken als je katten hebt. Waarschijnlijk zien ze konijnen in katten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Labradors zijn niet vermoedelijk jachthonden, het zijn echt jachthonden.
    Het verschil tussen een Ierse setter en een Lab is dat een Ierse setter werkt VOOR het schot, zij wijzen het wild aan en de labrador werkt NA het schot, zij halen het wild op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan prijs ik me toch gelukkig dat ik opgegroeid ben met Duitse herders!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het tvprogramma "Zembla" werd laatst gemeld dat de meeste rashonden in Nederland aangeboren afwijkingen hebben. Bij een bepaald ras zijn zulke kleine schedels gefokt dat er niet genoeg ruimte is voor de hersens en de honden in kwestie voortdurend ernstige hoofdpijn hebben. Honden die zijn gefokt op platte neuzen hebben vaak ademhalingsproblemen. Van Duitse herders is al lang bekend dat ze vaak problemen hebben met de heupen.

    Hetzelfde doet zich voor bij Perzische katten (angorakatten). Door de platte neusjes zijn de traanklieren te kort en worden deze poezen heel snel verkouden. Als ze een bevalling moeten ondergaan, komen ze in ademnood. Hun onnatuurlijk lange haar moet tweemaal per dag worden gekamd, wat ze meestal niet prettig vinden.

    Conclusie: ophouden met het fokken van honden- en kattenrassen! Wie een hond of een poes wil, moet er gewoon eentje uit een asiel halen. Je houdt van poezen of honden; de rest is snobisme.

    BeantwoordenVerwijderen