Respect voor dieren

woensdag 30 maart 2011

Vals geld

In de rij voor me aan de kassa van Aldi rekent een jongetje een tas met wat boodschappen af. Het jochie is niet ouder dan veertien. Hij overhandigt een briefje van 20 waarop de kassier uit gewoonte wat streepjes zet met een speciale pen. Hij doet dat nog eens en concludeert: Vals!

Hij vraagt de mening van een andere kassa, die het bevestigt. Chef erbij: vals.

Het jongetje trekt uiteraard het meest onschuldige gezicht dat hij in huis heeft. De boodschappen worden uitgeladen en de knaap kan vertrekken. Echter: de kassier geeft hem het briefje van 20 terug.

Dat begrijp ik niet. Je kunt er nu op wachten dat hij of iemand van zijn familie, het elders gaat proberen. Zo komt dat valse geld dus nooit de wereld uit. Waarom houdt de kassier dat valse biljet niet vast, en levert het in bij een bank die het weer ter vernietiging kan opsturen naar de Ned. Bank? Waarom is dat geen wettelijk voorschrift?

Op de website van de Ned. Bank staat er alleen het volgende over:

Het ontvangen van een vals biljet is een vervelende ervaring. Valse biljetten worden namelijk niet vergoed. Als u vermoedt een vals biljet in handen te hebben, geef het dan niet uit. Het uitgeven van een vals biljet is namelijk strafbaar.
Aangifte politie

Als u iets kunt vertellen over de herkomst van het biljet, bijvoorbeeld van wie of waar u het heeft gekregen, ga er dan mee naar de politie. U ontvangt een bewijs van afgifte. Stelt de politie vast dat het echt is (eventueel na onderzoek), dan krijgt u uw biljet of de tegenwaarde terug.

Naar uw bank

U kunt met een verdacht biljet ook naar uw bank gaan. U ontvangt een bewijs van afgifte. Stelt uw bank vast dat het biljet echt is (eventueel na onderzoek), dan krijgt u uw biljet of de tegenwaarde terug.

Opsturen naar de Nederlandsche Bank

U kunt het biljet ook per post naar de Nederlandsche Bank (DNB) sturen samen met het formulier ‘Inzending verdachte eurobankbiljetten’. Stelt DNB vast dat het biljet echt is, dan krijgt u de tegenwaarde op uw giro- of bankrekening gestort.

Het formulier kunt u aanvragen bij de Informatiedesk van DNB. U kunt het formulier ook hieronder downloaden en online invullen.

2 opmerkingen: