Respect voor dieren

vrijdag 28 oktober 2011

Dierproeven: ‘Een andere dimensie’

Eline Houben 'moet' 95 ratten injecteren met exosomen, celdeeltjes afkomstig van tumorweefsel om te kijken of er zich uitzaaiingen ontwikkelen in de lever van de beestjes. Ze zegt:

"De verdoofde ratten liggen op hun rug. De pootjes naar buiten gespreid, vastgebonden met nylondraadjes.

Van net onder hun kopjes tot aan hun achterpoten loopt een snede, waardoor hun buik open ligt.

Ik huiver bij het beeld, want in mijn afstudeeronderzoek zijn het mijn woorden die dit letterlijk voorschrijven." 


Mogen wij dieren wel gebruiken om er zelf beter van te worden? Houben staat uiteindelijk achter haar onderzoek.

"Een makkelijke keuze is het niet. Maar uiteindelijk kiezen we toch voor de mens met zijn complexere bewustzijn en diepgaande contacten. 

Bij dieren heeft pijn een andere dimensie.".
.

2 opmerkingen:

  1. Ik herinner aan de woorden van Godfried Bomans dat dieren juist heviger lijden dan mensen omdat zij niet weten waarom zij lijden. Deze "andere dimensie" maakt dieren ongeschikt voor medische experimenten, die ik trouwens ook niet op mensen wil laten uitvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof ook,dat dieren heftiger lijden, omdat ze niet weten waarom.
    Dus ik ben het wel eens, dat dierproeven en experimenten niet van deze tijd zijn en uit den boze.

    BeantwoordenVerwijderen