Respect voor dieren

zondag 23 juni 2013

Niet spuwen

NIET SPUWEN

NIETS BUITENSTEKEN

 
Vroeger kon je voorin de tram, bovenin de cabine van de bestuurder, dit bordje aantreffen: Niet spuwen. Het maakt toen al een gedateerde indruk, want spugen was allang geen gewoonte meer, en zeker niet in de besloten ruimte van een tram.
Ik denk dat het een vooroorlogs reliek was. Aangebracht uit angst voor tuberculose (tb(c), een heel besmettelijke ziekte.
 
In het westen komt tb zo goed als niet meer voor, maar in Afrika en Azië zijn naar schatting 2 miljard mensen besmet, waarvan jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen overlijden.
 
De bacterie werd voor het eerst geïdentificeerd door Robert Koch in 1882. Een therapie vond hij niet. Die kwam pas in 1921. Twee Franse geleerden maakten toen een vaccin, naar hen genoemd BCG. (Bacillus Calmette-Guérin)
 
In 1950 werd in Edinburgh het geneesmiddel streptomycine ontwikkeld, dat tegelijk met twee andere middelen toegediend werd. Deze laatste moesten resistentie voorkomen.
Helaas zijn sommige vormen van tb in onze tijd toch resistent geworden.
 
 

1 opmerking:

  1. In de Parijse métro heb ik altijd bordjes gezien waarop stond dat het verboden was te spugen. Ik weet niet of die bordjes er nog hangen, omdat ik al lang niet meer in Parijs ben geweest. Ik dacht dat het verboden was omdat het onsmakelijk was, maar het heeft dus met tbc te maken. Toen ik eens in Den Haag liep, spuwde een oudere man die voor mij liep een fluim uit, wat ik erg ongemanierd vond. Ik heb ook eens meegemaakt dat een fietser naar mij, voetgangster, zonder enige aanleiding spoog en mijn vader had hetzelfde meegemaakt toen hij op de bromfiets zat. Het is dus niet alleen vies, maar je kunt er ook ziek van worden. Ergens in Nederland is een aantal ambtenaren onder behandeling voor tuberculose, omdat een collega van hen open tbc had. Er zijn landen waar tbc nog veel voorkomt. Door het vele reizen en de halve volksverhuizingen zal de ziekte wel weer vaker de kop opsteken. Dat er geen waterdichte behandeling meer mogelijk is, is zorgwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen