Respect voor dieren

maandag 17 juni 2013

Oxytocine

In Trouw Wetenschap (15 juni)  twee bladzijden over het hormoon oxytocine. Eerst een heel verhaal over toepassing bij autisten, met marginale verbetering. Op de volgende bladzij de borderline patiënten: hier wekt het middel juist agressie op.  
 
Wat nu?! 
 
En jawel hoor, daar komt ie: de muizen. Of de proefdieren autisten zijn of borderliners wordt niet vermeld. Maar als muizen door een ingreep geen oxytocine kunnen produceren, “bouwen ze minder makkelijk sociale banden op”.

Daar schieten we dus niet mee op, zoals verwacht. Want zegt een onderzoeker, “het is wel lastig om de vertaalslag naar mensen te maken, omdat verschillende hersengebieden zich bij mensen anders ontwikkelen.”
 

Je zou zeggen: dat is toch om je rot te schamen. Dat je dan toch die proeven doet. Maar nee hoor, Carsten de Dreu (foto), die dit zegt (hoogleraar psychologie, Univ. van A'dam) schaamt zich nergens voor. Hij wil meer geld voor meer onderzoek.  
 
Wie stopt deze barbaren?

1 opmerking:

  1. Ik snapte al niet waarom ik geen muizen op bezoek kreeg. Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik een kat heb, maar nu denk ik dat de muizen in mijn omgeving autistisch zijn.

    BeantwoordenVerwijderen