Respect voor dieren

donderdag 6 juni 2013

Paul Kraaijer - in retrospectief

Buro Jansen en Janssen deed onderzoek naar het verleden van Paul Kraaijer, de verrajer. Waarschijnlijk waren zij er, net als ik, nieuwsgierig naar wat voor man hij was en hoe hij tot zijn werk voor de inlichtingendienst gekomen is, t.w. de AIVD voorheen BVD. Je vindt het rapport hier.

Welnu, het levert een tekst van 100 blz. op en inderdaad geeft het de persoon meer reliëf, maar om nou te zeggen dat je er veel wijzer van wordt – nee. ’s Mans geboortedatum wordt niet eens genoemd! En verder is het rommelig opgesteld.
 
Ik ken Kraaijer van acties tegen dierproeven, het best herinner ik me hem voor het BPRC in Rijswijk. Een vrij lange, stille man, contact kreeg ik niet met hem. Vraag me zelfs af of we ooit wel een woord gewisseld hebben.
 
Het Buro informeert ons erover dat Kraaijer niet stilgezeten heeft. Hij was zoon van de hoofdredacteur van het Zwolse dagblad, en heeft zelf ook heel veel geschreven. Hij begon op de Zwolse rechtbank waar hij het bracht tot waarnemend griffier – zonder rechtenstudie! - maar  het beviel hem daar niet en hij gaf er na enkele jaren de brui aan. Daarna werd het een carrière van twaalf  ambachten en dertien ongelukken. In Zwolle werd hij nochtans een bekende figuur. Hij was heel actief voor het Zwolse GroenLinks, en voor de Anti Fascistische Actie (AFA). Later werkte hij een tijdlang voor een kabelkrant in Leiden, maar die ging failliet. Tot slot was hij actief als dieractivist, en daarover hield hij twee fraaie weblogs bij.
 
Wanneer precies hij overgelopen is wordt niet duidelijk. In ieder geval kon hij het bloedgeld goed gebruiken. Hij was enkele jaren in Almere getrouwd met een Surinaamse met drie kinderen. Na de scheiding leerde hij via een datingsite weer een andere Surinaamse vrouw kennen, Jacintha, een onderwijzeres. Zij woont in Paramaribo en daarheen is hij in 2010 geëmigreerd. Althans voor zolang het duurt.
Ook daar houdt hij zich niet gedeisd, maar op een nieuw weblog brandt hij de Surinaamse media keer op keer af. Of dat de manier is om daar nog ooit een betrekking te krijgen?
 
Ook na lezing van het rapport van het Buro kan ik de man niet plaatsen. Hij wekt de indruk links te zijn, en compassie met dieren te hebben, maar wat zegt dat als iemand onbetrouwbaar is? 

3 opmerkingen:

  1. In ieder geval een kleurrijk personage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo ken ik er meer: Judas Iskariot, Mata Hari.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dierenliefhebber, activist. Je zou zo kennis met hem willen maken. Maar ja, Hitler was dol op Blondi, zijn Duitse Herder. Heeft haar voordat hij zelf de pil nam laten euthanaseren met cyankali in Der Bunker toen er geen hoop meer was. Omdat hij niet wilde dat de Russen haar wat aandeden. Compassie genoeg dunkt me.

    Bart

    Uit historische interesse: er zouden nog pups zijn geweest, wie weet wat er met de pups van Blondi is gebeurd?

    BeantwoordenVerwijderen