Respect voor dieren

donderdag 13 augustus 2009

Drink liever geen Spa

Image and video hosting by Ti-nyPic


Lid 2 van de Nederlandse Reclame Code luidt:

Reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.

Toelichting:
De Reclamecommissie stelt zich bij de beoordeling van de vraag of de commercial in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terughoudend op, dit wegens op het subjectieve karakter van deze criteria.

De vraag is wat er overblijft van dit artikel bij een dergelijke vrijblijvende opstelling.
Zo is in een recente tv-commercial van Spa de eerste reactie van een vrouw die een spin op de vloer van haar keuken ziet, haar voet erop te zetten om hem dood te trappen. (Spa laat de commercial (nog?) niet zien op zijn website.)

De Commissie noemt dit niet schokkend.

Een reclame die laat zien dat men een dier dood wil trappen, is naar mijn mening wel degelijk schokkend en in strijd met fatsoen en goede smaak. Het bevestigt en versterkt daarbij dit gedrag van sommige mensen, terwijl hij ook nog eens wordt gemaakt door mensen die het doodtrappen een normale reactie vinden en goedgekeurd door de directie van een vooraanstaand bedrijf die er blijkbaar net zo over denkt: Wie van een Spadrinker in de weg loopt, wordt doodgetrapt.

Naar mijn mening dient reclame origineel en verrassend te zijn. Het willen doden van mens of dier hoort daar niet bij.

http://www.reclamecode.nl/bijlagen/28-4-2009_10_14_14.PDF

2 opmerkingen:

  1. Over de Spaspin hebben we het al eerder gehad. Een nicht van mij ergert zich aan het spotje over erectiestoornissen. Als een huisvriend van haar levensgezel en haar bij hen op bezoek is en dat spotje over erectiestoornissen wordt voor de zoveelste keer uitgezonden, dan voelt ze zich opgelaten, omdat ze vermoedt dat hun huisvriend altijd impotent is geweest. Suikerpatiënten zijn trouwens ook vaak impotent en hoe ouder mannen worden, hoe groter de kans is dat zij er last van krijgen. Mijn nicht vindt dit onderwerp te gevoelig om zomaar tussen de reclame voor wasmiddelen en auto's te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben het er eerder over gehad maar mij intrigeert de kwestie dat de RCC zich niet wil uitspreken over smaak & fatsoen, terwjl die bepaing wèl in de Code staat.

    Dus van tweeën een: òf die bepaling moet weg - en alles mag - òf de RCC moet normen formuleren.

    BeantwoordenVerwijderen