Respect voor dieren

vrijdag 16 september 2011

Crêperie Bretonne

aanklikken voor vergroting
Na afloop van de wekelijkse demo contra KLM-Air France gingen we een pannenkoekje eten in de Crêperie Bretonne aan de Amstelveenseweg in Amsterdam. De entree heeft iets van een kinderdagverblijf want meteen naast de deur kun je je kinderen stallen in een kleine speelruimte.

De zaak zag er nieuw uit. De jonge vrouw die ons verwelkomde vertelden we dat we vegetariërs waren. Dat is geen probleem zei ze, er waren vergetarische menu’s en ook was het mogelijk om bijv. ham uit een gerecht weg te laten. Gerustgesteld zegen we neer en bestudeerden de menukaart met de verschillende crêpes en galettes, flensjes en wafels. Totdat mijn oog viel op………………

foie gras
We waren verbijsterd.
We riepen de gastvrouw en vertelden wat we ontdekt hadden. ‘Ja?’ reageerde ze, haast opgetogen. Ik zei dat wij dat niet konden waarderen. ‘Oh, en nu?’ was haar reactie. ‘Dat betekent dat we hier niet blijven.’

We stonden op en trokken de jassen weer aan. Gelukkig konden we terecht in het nabijgelegen, onvervalst veganistische M.K.Z. 

Wie lid is van Facebook, kan daar rechtstreeks zijn mening aan de Crêperie kenbaar maken.

***

Welcome to the page of Naoned, Authentic Creperie Bretonne in Amsterdam.
Originating in
Brittany, a Creperie Bretonne is a popular type of French restaurant serving exclusively 
Galettes and Crepes cooked freshly on a special hot-plate called a Billig.
Galettes are the main course. They are made from Buckwheat flour and have a variety of different savoury fillings.
All our Galettes are served with salad and Dijon mustard vinaigrette. 
Crepes are made from Wheat flour and are served as dessert with sweet toppings.
We work in direct contact with quality producers in
France and have selected for you the best of what 
our region has to offer: Flour, Cider, Butter, Caramel, Beer, Cola, Salt, Honeywine; more....
It all comes from Brittany

Adres: Amstelveenseweg 89, Amsterdam

8 opmerkingen:

  1. Dat foie gras nog steeds geserveerd wordt,
    onbegrijpelijk.
    Je kan tegenwoordig maar beter thuis eten,vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga al niet meer op vakantie, omdat het zo moeilijk is in een restaurant of hotel veganistisch te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verhaal van Barend verbaast mij niet. Talloze malen heb ik het volgende meegemaakt: als ik zei dat ik ergens niet kon eten omdat ik vegetariër was, kreeg ik te horen dat je er ook VIS kon eten! Ik was ook eens in een restaurant waar in de vegetarische maaltijd nota bene KIP was verwerkt. De restauranthouder drong erop aan dat ik het gerecht toch zou nemen, maar ik eiste dat de kip zou werden weggelaten. Omdat de meeste familieleden en vrienden/vriendinnen van mij helaas vleeseters zijn, is het voor mij heel moeilijk om met anderen buiten de deur te eten. De vleeseters schijnen bang te zijn dat ze op slag doodvallen als ze een dag geen vlees eten. De strijd voor een zo diervriendelijk mogelijke samenleving zal er een van lange adem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mais dites-donc! J'adore les galettes et les crêpes (avec le bol de cidre) mais le foie gras est tellement démodé et méchant!

    Dat is mijn reactie op hun FaceBook.
    Vorige maand in de Vendée nog heerlijke galettes met paddestoelen en een crêpe Tatin (met gecarameliseerde appeltjes) gegeten.
    Dus je hoeft er niet voor thuis te blijven!
    In Frankrijk kun je vaker vegetarisch eten en met een beetje overleg willen ze vaak wat in elkaar prutsen. De supermarkten hebben allemaal een biologsche/vega afdeling.
    Vive la France, vive la Republique!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Charles de Kool/Gaulle: hartelijk dank de A'damse Crêperie ook rechtstreeks verwittigd te hebben.

    Terzijde: ook in mijn ogen is de Engelse tekst op de website bespottelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In tegenstelling tot andere landen is het in India juist gemakkelijker om een vegetarische maaltijd in een restaurant te nuttigen dan een maaltijd met vlees. Dit hoorde ik van vrienden die een reis door India hebben gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Crêperie heeft de negatieve reacties op haar website (Facebook) ijlings gewist!
    Als ze nu ook maar zo flink zijn de foie gras uit het menu te halen.

    @Charles de Kool schreef: 'In Frankrijk kun je vaker vegetarisch eten en met een beetje overleg willen ze vaak wat in elkaar prutsen.'

    Vermoedelijk is Charles zelf geen vegetariër.
    Wij gaan namelijk niet uit eten om 'iets in elkaar geprutst' voorgezet te krijgen. Dat is overigens wel wat in Nederland nog geregeld gebeurt (als je niet oppast).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Barend:
    Charles de Kool (de naam zegt het al) is op en top vegetarier.
    En laat die Fransen maar prutsen: je kent toch de uitdrukking "Prutser pour mieux manger!"?
    Á bientôt!!

    BeantwoordenVerwijderen