Respect voor dieren

zaterdag 3 september 2011

Met KLM/Air France naar stichting AAP

(aanklikken voor vergroting)
.
Uren, dagen, maanden, jaren
Vliegen als een schaduw heen;
Zij die eens gelukkig waren
Wonen nu in Amstelveen.

In datzelfde Amstelveen van Ivo de Wijs verdedigden we deze week opnieuw de belangen van de proefdieren, m.n. apen, tegen het commerciële belang (?) van KLM/Air France. En wie zijn neus buiten de deur steekt, komt voor verrassingen te staan. Dat was de levensles van Simon Carmiggelt, die daar onder het pseudoniem Kronkel prachtige stukjes over schreef.

Tijdens manifestaties voor dieren zijn de reacties van voorbijgangers voor 90% positief. Uiteraard zijn er altijd enkelen die ons ‘Ga werken, lul!’  laten weten, ook op vrijdagmiddag om vijf uur bijv.

Dan zijn er mensen die ons ophouden, die om een praatje verlegen zitten. Soms lastig om die kwijt te raken. Zo was er een mevrouw die mij vroeg of de Stichting AAP hiertegen niet protesteerde. 
Daar moest ik natuurlijk om lachen:
http://barendswereld.blogspot.com/2011/08/stichting-aap-jaarverslag.html
Maar ik was nog niet van haar af; ze begon toen over de KLM en de Air Miles voor AAP, etc.

Tenslotte het politie-incident van deze week.
Veel automobilisten remmen af om te proberen te zien waar de actie over gaat. De weg waarlangs we staan is smal en er ligt ook nog eens een vluchtheuvel in. Een jongeman achter het stuur vond kennelijk dat zijn voorganger te langzaam reed en passeerde de vluchtheuvel op volle snelheid – aan de verkeerde kant – tegen het verkeer in! Levensgevaarlijk.
Hij was er niet op bedacht dat er politie aanwezig was, en kreeg onmiddellijk een motoragent achter zich aan. Binnen enkele honderden meters werd de automobilist tot stoppen gedwongen, geverbaliseerd en langdurig opgehouden.

Het wonderlijke was dat een week eerder een automobilist al telefonerend ons passeerde, de hoek omsloeg naar het hoofdkantoor en daar stopte. Dit werd ook gezien door de politiemensen, maar ze reageerden niet. Toen ik vroeg hoe dat nu zat kreeg ik als antwoord dat ze ‘daarvoor nu niet hier waren’. Kennelijk was de dreiging die van ons uitging, toen te groot ;-)
.
Actiebeelden, met o.a. een video van een manifestatie in Parijs bij de vergadering van aandeelhouders, staan hier:
http://www.airsouffrance.fr/air-france/20110707_ag_af-klm.html

3 opmerkingen:

  1. Wie het goed met dieren meent, moet niet alleen niet vliegen met de KLM en Air France, maar ook niet met Martinair, omdat volgens Wikipedia Martinair een dochtermaatschappij is van Air France-KLM.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vliegen met Martinair kan binnenkort niet meer. Het personeel heeft te horen gekregen dat de maatschappij per 1 november 2011 geen passagiersvluchten meer uitvoert.
    Nog wel vracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ten eerste is het nog niet november, ten tweede vervoert Martinair paarden en koeien - waarvan je je kunt afvragen of deze het leuk vinden om te vliegen -, ten derde is Martinair een dochteronderneming van de KLM, die samenwerkt met Air France en dus medeplichtig is aan het vervoer van dieren voor dierproeven. Martinair collaboreert dus ook. Opnieuw herinner ik aan het levend versnipperen van eekhoorntjes door de KLM. De KLM deugt niet! En Martinair dus ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen