Respect voor dieren

dinsdag 22 december 2009

Waarom ik niet van de Nierstichting houd

Er zijn verschillende redenen om niet van de Nierstichting te houden.

Een ervan is de manier waarop zij adverteert.
Dat gaat (vandaag) zo: Sarah houdt van Jan.
Uit de toelichting blijkt dat Jan donateur is van de Nierstichting, en verder:
“Dank zij hem heeft zij (als nierpatiënt) zich kunnen omscholen tot ondernemer.“

Dit is natuurlijk je reinste kolder.
Jan moet wel extreme donaties doen om niet alleen de Nierstichting in leven te houden, maar om ook nog eens ‘Sarah’ in de gelegenheid te stellen zich te laten omscholen.

Ernstiger vind ik zelf de woordkeuze ‘houden van’.
Ongetwijfeld zal een nierpatiënt donateurs dankbaar zijn, maar dat heeft niets te maken met ‘houden van’. Dit taalgebruik is pervers en zelfs beledigend, zowel voor patiënten als voor donateurs. Alsof je met geld ‘liefde’ kunt kopen.

En let wel: Jan is slechts donateur – niet eens donor!

Deze campagne duurt blijkbaar geheel 2009, want ik heb de adv. al eerder gezien. Toen hield Vincent van Maaike, of iets dergelijks. Steeds andere namen.
Ik heb de directeur, Paul Beerkens, hierop attent gemaakt, maar deze antwoordde dat ik dit moest lezen “met een knipoog”.

Mag het ook de middelvinger zijn?

Image and video hosting by TinyPic

2 opmerkingen:

  1. Denk nou om je bloeddruk, want te hoog wordt ie beschadigend voor je nieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is een groeiend aantal mensen dat niet van de Nierstichting houdt omdat deze stichting onder de "bezieling" van directeur Paul Beerkens niets wil doen voor haar core-group: de patienten op de wachtlijst voor een nieuwe nier.Daarvan sterven er ieder jaar weer 200! Geen toevallige verkeersslachtoffers, neen, mensen die uitgebreid zijn onderzocht in ziekenhuizen en zelfs nog vaak sponsor zijn van de Nierstichting.

    Paul Beerkens, van origine reclameman, gebruikt bijna de helft van zijn het jaarinkomen van de Nierstichting (ca 19 miljoen) aan reclame. Zet de tv maar aan..., kijk maar in de krant...
    Zijn reclamevriendjes gaven hem al prijzen voor zijn goedgeefsheid.

    En zichzelf gaf hij ook een leuk prijsje: 15.000 euro per maand.Als hij daarvoor nu het aantal wachtlijstdoden op NUL wist te zetten.
    Nee, de man heeft behoefte aan zijn zieke melkkoe.Die zorgt dat Dagobert Beerkens in het goud blijft zwemmen. Zonder wachtlijstdoden geen melkkoe.Geassissteerd door een leger van 80.000 vrouwen die jaarlijks 4,5 miljoen binnenrammelen. Beloond met een kiekje in het "Nunspeter Liegertje" en na 10 jaar een verzilverd theelepeltje van de Nierstichting.
    Maar helaas stekeblind voor wat er met hun collectegeld gebeurt.

    Daarom werd opgericht Nierpatientencollectief »Nieuwe Nier NU«, voor en door (ex-)nierpatienten. Met slechts één doel: het redden van wachtlijstpatienten. O.a. via advisering omtrent transplantatie in het buitenland. Keurig betaald door de zorgverzekeraar. Dat redde al menig leven.

    Geef dus geen cent aan de Nierstichting van Pau£ B€€Rken$, maar neem een donorcodicil. Dan verdwijnt er geen geld in verkeerde zakken.

    Namens »Nieuwe Nier NU«
    Job te Pas
    http://nl.youtube.com/nieuweniernu

    BeantwoordenVerwijderen