Respect voor dieren

dinsdag 23 november 2010

Oostvaardersplassen: doorbraak?

In Sp!ts van heden lees ik op blz. 8 (Binnenland) dat de regering niet gecharmeerd is van het rapport van de ICMO, maar het beleid wil richten op reductie van het aantal dieren.

Daartoe willen partijen stieren en hengsten laten doden, in plaats van anticonceptie.

Tot de kuddes Heckrunderen en konikpaarden kleiner zijn, moet worden bijgevoerd, bij wijze van tijdelijke oplossing.

Commentaar
Een veel betere oplossing is er denk ik niet. Terecht wil de regering van deze ellende af.

Overigens heb ik nergens nog gelezen dat men een groot deel van de plassen binnen de OVP zou kunnen droogleggen; op die manier kan een flinke uitbreiding van het gebied worden bereikt.

6 opmerkingen:

  1. Hoezo: 'Een veel betere oplossing is er denk ik niet. Terecht wil de regering van deze ellende af' Dus maar elimineren....
    Als we toch zo bezig zijn, zullen we dan gelijk maar alle mannelijke homo sapiens doden? Een betere oploosing daarvoor heb ik ook zo een twee drie niet.... Alle andere diersoorten, inclusief de Heckrunderen en Konikpaarden, zullen hier namelijk veel baat bij hebben! Een schande is het dat de regering mogelijk een onderzoeksrapport zomaar naast zich neer wil leggen en de jagers hun gang wil laten gaan. En eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat Barend dit als een goede oplossing ziet! Het zou er niet om moeten gaan om van die ellende (ellendige beelden) af te komen, maar om hoe je zo diervriendelijk en respectvol met die dieren omgaat. Ik hoop dat Barend zich in de toekomst net zo druk gaat maken voor al die manlijke dieren op de Oostvaardersplassen die zomaar vermoord gaan worden en waar hij dus klaarblijkelijk mee instemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sandra, ik sluit me bij je aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat er wel degelijk om van de ellende af te komen. Niemand wil dit lijden van de dieren in de OVP nog een keer meemaken, op een paar zonderlingen na in de Partij 'voor de Dieren'.

    Het spreekt vanzelf dat anticonceptie de voorkeur verdient boven afschot. Maar in het afvies van de vee-artsen bijv. wordt dat niet eens genoemd.
    De ICMO adviseert zelfs: geen prikpil!
    Tot het tegendeel bewezen is neem ik daarom aan dat anticonceptie geen reële optie is.

    De ICMO wil geen massaal afschot. Maar wat is 'massaal'? Ik lees er niet uit dat ICMO tegen ieder afschot is. Ook de veeartsen pleiten voor (een mate van) afschot.

    Jaarlijks afschot van een aantal stieren en hengsten door Staatsbosbeheer is een manier om de reproductie te reguleren (beperken). En voorkomt daarmee (hopelijk) de entree van plezierjagers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nogmaals: de anticonceptiepil in het voer verwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bleker wil de dieren in de Oostvaardersplassen een doorgang geven, zodat zij over een groter gebied met voedsel beschikken. De VVD, het CDA en de PVV houden dit tegen. Zij willen dat er meer dieren worden doodgeschoten. Ik herinner mij dat er op deze site veel PVV-aanhangers het zogenaamd diervriendelijke beleid van de Partij voor de Vrijheid prezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lynx is niet volledig geïnformeerd. De PVV is is ook tegen doodschieten en wil juist bijvoeren in combinatie met anticonceptie.

    BeantwoordenVerwijderen