Respect voor dieren

donderdag 18 november 2010

Ritueel slachten (door Sandra)

 
Als 8-jarige snapte ik er al niets van toen de pastoor op mijn katholieke school vertelde over God die Abraham op de proef stelde en hem de opdracht gaf om zijn eigen zoon te offeren. Ongelofelijk vond ik het dat Abraham rustig zijn onwetende zoon zijn eigen brandstapel op liet stapelen. Ik begreep niet dat Abraham niet in opstand kwam; dat hij niet voor zijn onschuldige zoon opkwam en tegen God zei dat hij niet zo’n ongelofelijk wreed offer mocht vragen. Ongelofelijk vond ik het dat Abraham niet het meest logische voorstelde aan God om in plaats van zijn zoon zichzelf te offeren. Maar het verhaal werd alleen nog maar erger. God streek zogenaamd over zijn hart en gaf Abraham de opdracht om inplaats van Isaac de zoon een al even onschuldig lief lammetje te offeren. Waar blijft nu die goedheid en barmhartigheid van God vroeg ik me als achtjarig af? Zo’n God was wreed en onrechtvaardig, daar wilde ik niets mee te maken hebben.

Nog niet zo lang geleden kwam ik erachter dat dit wrede bijbelse verhaal ook in de Koran staat en dat dit ieder jaar over de hele wereld door miljoenen moslims herdacht wordt. Dat dit weerzinwekkende verhaal waar God eerder als een duivel handelt, de reden is dat talloze onschuldige schapen op wrede wijze door een pijnlijke rituele slachting het leven wordt ontnomen.

Ik wil niet met een vinger wijzen. Want het zijn zeker niet alleen de moslims die zich hier schuldig aan maken. Straks is het weer kerstfeest en proppen de christenen zich weer vol met speciaal daarvoor gedode dieren die een ellendig leven hebben gehad. En dat noemen we dan ook nog met zijn allen een zalig feest en we wensen elkaar schijnheilig vrede op aarde. De dieren tellen blijkbaar niet mee.

Ik kan niet geloven dat als er werkelijk een God of Allah bestaat die goedaardig en barmhartig is, dat hij achter zulke wreedheden staat. Dieren een rot leven bezorgen en vermoorden heeft niets met een offer te maken. Als je een offer doet sta je iets af van jezelf of laat je iets wat je eigenlijk heel graag zou willen. Laat iedereen geloven wat hij wil, maar laat het niet ten koste van onschuldige levende wezens gaan. Dieren offeren is geen feest.

7 opmerkingen:

  1. Ritueel misbruik en andere diermisdaden
    Ik vind het misdadig om een dier op te offeren voor een rituele slachting, omdat iemand dat ooit bedacht heeft.
    In plaats van je te verschuilen achter een geloof of domme overtuiging, zou ik willen zeggen: denk zelf eens na. Een offer is pas een offer als je er zelf iets voor moet doen of laten en mag nooit ten koste gaan van een ander levend wezen. Het wordt hoog tijd dat er op school een vak komt waarbij kinderen worden voorgelicht hoe volwassenen hier in Nederland met dieren omgaan. Bio-industrie, rituele offers, jacht...hoe je het wendt of keert, je vermoord dieren. Met geloof heeft dat niets van doen, het is respectloos naar het levende wezen. Als het aan kinderen zou liggen, die nog niet geïndoctrineerd zijn door volwassenen met het idee dat dieren dingen zijn, die je voor allerlei doelen mag misbruiken en gebruiken, hebben dieren meer kans. En dat geloof ik nou.
    A. Gadellaa, Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het stukje van Sandra heb ik pas na dat van Barend gelezen. Ik ben het met haar eens. Ik sta ook achter de reactie van A. Gadellaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik kan niet geloven dat als er werkelijk een God of Allah bestaat die goedaardig en barmhartig is, dat hij achter zulke wreedheden staat. "

    Dat ligt eraan hoe je god ziet. In de meeste religies is het een god van de mensen. De 'god' waarin ik geloof is geen 'god van de mensen', maar is puur het zijn wat er te zien is en wat er niet te zien is. Maar dat is wel een andere manier van een 'god' dan wat de christenen ofzo doen. Die vermenselijken het in een persoon die alles weet, alles overziet, overal invloed op heeft of kan hebben etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laten we God niet de schuld geven van de misdaden die door mensen worden gepleegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die is wel erg goedkoop Erica.
    Nu moeten wij 'God' redden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. we leven hier in nederland en niet in een land met het jaartal 1500.
    de regering heeft het over normen en waarden ......tellen de dieren niet mee?
    die gebruiken moeten niet morgen maar vandaag afgeschaft worden.....en anders 20 jaar celstraf en dwangarbeid.
    die wreedheden passen ze maar toe op hun eigen geloofsgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is gewoon dieren mishandeling moesten dat eens anders om doen.lijkt mij veel beters

    BeantwoordenVerwijderen