Respect voor dieren

vrijdag 6 mei 2011

Is Nederland vol?

We zijn gewend wilde dieren als bezienswaardigheid te exploiteren. Met name de dierentuindichtheid in dit land is erg groot. De ruimte voor de dieren is bijgevolg extreem klein. In feite heeft Nederland maar 1 dierentuin met ruimte voor dieren en dat is Beekse Bergen in Hilvarenbeek. 

Alle andere parken zijn postzegels. Hierbij valt bedenken dat de totale ruimte van het park nog dient te worden verminderd, niet alleen met de stallen van de dieren, maar ook met allerhande facilitaire gebouwen: kantoren, de ruimten voor de veearts, expositieruimten/musea, cafés/restaurants, en souvenirwinkels. En niet te vergeten: de speeltuin. Voor de dieren resteren niet meer dan wat perkjes, een fractie van de totale oppervlakte.

Het is inzichtgevend dierenparken te vergelijken met wandelparken. Ik kies hiervoor Amsterdam. Het Vondelpark is 48 ha groot. Nog groter is het Westerpark: 50 ha. Wat kleiner het Amstelpark: 38 ha.

Dan zijn er nog enkele parken tussen 12 en 18 ha (Flevopark).

***
Nu bezien we dierenparken, in en buiten de hoofdstad. Beginnen we met het Amsterdamse Artis. Hoeveel ruimte hebben we gereserveerd voor de wilde dieren daar? Officiële opgave: 14 ha. Als de werkelijke ruimte voor de dieren de helft is, zit ik er denk ik niet ver naast.

Op Hilvarenbeek na heeft geen enkele dierentuin in Nederland de omvang van het Amsterdamse Westerpark of Vondelpark. Het dichtst erbij komt nog Burgers dierenpark in Arnhem, met 45 ha

Alle andere dierentuinen zijn kleiner zoals Kerkrade, Mierlo, Emmen, Rhenen, Rotterdam.

Nog kleiner dan Artis zijn Avifauna Alphen en de Apenheul Apeldoorn: ieder 10 ha. Maar ook een reguliere dierentuin als die in Amersfoort telt slechts 10 ha. Om het nog maar niet te hebben over de ruimte voor de dieren in Epe, Overloon en Best.

Op al deze locaties wordt vrolijk gefokt met dieren teneinde de ruimten nog kleiner te maken.
De vraag of Nederland vol is moet dan ook ontkennend worden beantwoord. Er kunnen nog veel meer dieren bij.

Dierencollecties in Nederland

2 opmerkingen:

  1. Marijke Santen7 mei 2011 om 22:49

    Beste Barend, wat goed dat je dat allemaal uitzoekt. Ook bij de mensen thuis is er veel mis op dit gebied. Zoals veel mensen goudvissen houden in kleine ronde kommen, maar ook de vele konijnen die hun leven moeten slijten in hokjes. Ze hebben vaak geen ruimte en zij missen gezelschap van een soortgenoot. Ook in kinderboerderijen zie je konijnen alleen in een hokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zichzelf hebben huiskonijnen wel een hok of kooi nodig, omdat wilde konijnen ook een holletje hebben. Konijnen willen zich kunnen verschuilen, maar ze moeten tegelijk veel rond kunnen huppelen. Ik had eens twee dwergkonijntjes genomen en naar twee vrouwtjes gevraagd. Ik wist dat mannetjesknaagdieren knokken en met een mannetje en een vrouwtje krijg je natuurlijk een groot nageslacht. Het ene konijntje terroriseerde mijn andere konijntje zo erg dat ik het agressieve konijntje na drie dagen heb teruggeven. Tegen de regels in kon mijn konijntje het juist goed vinden met mijn drie poezen. Het konijntje werd steeds groter: ze hadden mij een jong gewoon konijn verkocht in plaats van een dwergkonijntje. Hij kreeg ook grote ballen. Toen begreep ik dat ze mij twee mannetjes hadden gegeven in plaats van vrouwtjes. Vandaar dat geknok. Ik was nog blij dat ze me geen mannetje en een vrouwtje in de maag hadden gesplitst. Na de dood van mijn konijntje heb ik geen nieuw konijn genomen, omdat ik eigenlijk alleen katten en honden geschikt vind als huisdieren.

    Viskommen schijnen gelukkig in Nederlandse dierenwinkels nauwelijks verkrijgbaar meer te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen