Respect voor dieren

vrijdag 13 mei 2011

'Proefdiervrij' ?

1. Op de website van Proefdiervrij lees ik het volgende:

Het Reactorinstituut Delft heeft een wijziging van hun Kernenergiewetvergunning aangevraagd om dierproeven uit te voeren waarbij de proefdieren radioactieve stoffen toegediend zullen krijgen. Dit onderzoek moet uiteindelijk leiden tot een vermindering van proefdieren. 

Dit begrijpen wij niet! Daarom diende Proefdiervrij in februari een bezwaarschrift in bij het ministerie van Economie, landbouw en innovatie tegen de aanvraag van deze vergunning. Helaas werd ons bezwaarstuk afgewezen.
Aangezien Proefdiervrij het hier niet mee eens is, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden om hierin tegen beroep te gaan. Wordt vervolgd.

Gedateerd: 12 april 2011.

Hier keek ik van op. Ik heb nog nooit een bezwaarschrift van de vereniging gezien, terwijl daarvoor toch gelegenheden te over waren (en zijn).
Daarom vroeg ik bezwaarschrift en beroepschrift te mogen inzien.

Tot op heden is hierop op geen enkele wijze gereageerd.

Overigens is dit niets bijzonders in deze wereld. Ook Bont voor Dieren, en Wilde dieren de tent uit, reageren doorgaans niet op mails. De Dierenbescherming SOMS wel.

***
2. Marja Zuidgeest, directeur Proefdiervrij, heeft Barends Wereld gelezen en moet hebben gedacht: DAT KAN IK OOK !  
En zelfs tegen betaling!
Ze begon op 26 maart en heeft tot op heden al twee stukjes geschreven. Nu niet meteen beginnen te mopperen over twee stukjes in zeven weken, alle begin is moeilijk en Marja heeft meer te doen.

Er was één zin die me opviel en wel deze: Dit beleid heeft een tijdshorizon van acht jaar en heeft een sterke internationale component.

Begrijp ik het goed, dan wil Marja in acht jaar af van dierproeven. 
Die termijn is duidelijk.
Het ligt voor de hand dat die samenvalt met de tijd tot haar pensionering. 

2 opmerkingen:

  1. Om te huilen en te lachen tegelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke keer dat een dier door toedoen van mensen moet lijden, is er een te veel. Ik ben daarom voorstander van een onmiddellijk verbod op dierproeven, hengelen en de meeste andere vormen van visserij, gebruik van dieren in circussen, bio-industrie, slachten waarbij het dier niet in één keer sterft en het houden van dieren als huisdier die niet geschikt zijn als huisdier. Propageer plantaardig voedsel (met een vit. B12-supplement) voor mensen en draag niet alleen geen bont, maar ook geen leer en zijde.

    BeantwoordenVerwijderen