Respect voor dieren

dinsdag 15 februari 2011

Apenopvang en keurmerk


Een CBF-Keurmerk is gemaakt voor organisaties die landelijk fondsen werven. Kleinere, regionaal wervende doelen voldoen niet aan de criteria die zijn opgesteld voor landelijk wervende doelen.

De kosten voor het CBF-keurmerk bedragen € 2890. Het is drie jaar geldig.
Tevens is een jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Daarnaast zijn met het keurmerk ook indirecte kosten gemoeid, welke aanzienlijk kunnen oplopen (onder meer accountantskosten).

Verder kost het veel tijd om alle formulieren in te vullen en aan alle voorwaarden te voldoen.

Tenslotte zegt een CBF-keurmerk niets over of het een goed doel is, of niet.

In Nederland zijn circa 30.000 goede doelen-fondsen actief. Hiervan hebben er slechts circa 300 doelen het CBF-keurmerk.

***

Nieuw is het keurmerk-KGB: Keurmerk Goed Besteed.
Dit is aanzienlijk goedkoper, maar toch nog altijd € 425 per jaar. Ook hierbij komen indirecte kosten (o.a. accountantskosten).

Dit keurmerk wordt o.a. gevoerd door de Apenhof, een apenopvang in Barneveld.
De Almeerse stichting AAP blijkt dus een 'concurrent' te hebben!

In Almere hebben ze wel het CBF-keurmerk. Maar AAP is dan ook een vrij grote, commercieel geleide organisatie. Als dierentuin is ze aangesloten bij de Europese vereniging van dierentuinen (EAZA). Net als de Apenheul bijv.
Zelf zegt ze over het CBF-keurmerk het volgende:

AAP is een stichting, en maakt daarom geen winst. *
Ook dat is een regel: een stichting mag niet commercieel zijn. *

AAP hoort tot de `Goede Doelen` van Nederland. Om ervoor te zorgen dat alle Goede Doelen hun geld alleen maar gebruiken om te doen waarvoor ze zijn opgericht, is er een organisatie die dat precies in de gaten houdt: het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving).

Elk jaar controleert het CBF de boekhouding van alle Goede Doelen in Nederland. Als alles in orde is, krijgt zo`n organisatie een keurmerk van het CBF. Dat is een soort garantie voor het publiek, dat het geld goed wordt besteed.
***
* 'Geen winst', 'niet commercieel', moeten niet verkeerd begrepen worden. De organisatie moet natuurlijk wel renderen, anders kan ze niet blijven bestaan. Daarnaast werken er - naast vrijwilligers - ook betaalde krachten: directie, managers, verzorgers, en vele andere. In 2009 had AAP 74 betaalde krachten in dienst.

Stichting AAP maakte in 2009 geen 'winst' - maar behaalde een 'positief resultaat' van € 1,1 miljoen.
.

1 opmerking: